artikel

AH op herhaling met operatie Nekslag?

Formules

Jumbo begint in januari aan de omvangrijke en geldverslindende operatie om tweehonderd Super de Boer-winkels om te bouwen. Een groot aantal branchekenners liet zich deze week al ontvallen, dat het niet voor te stellen is dat Albert Heijn dit zomaar laat gebeuren. Gaat Albert Heijn op herhaling met de operatie Nekslag?

AH op herhaling met operatie Nekslag?

In de periode rond 2003 werd Albert Heijn voor het laatst serieus uitgedaagd door een ambitieuze concurrent. Laurus had na de mislukte Konmar-operatie alsnog de plannen om met drie formules (Konmar, Super de Boer en Edah) Albert Heijn naar de kroon te steken. Dat mislukte echter glansrijk. Middels diverse grootschalige prijsverlagingen – intern kreeg het laatste prijsoffensief de codenaam Nekslag mee – door Albert Heijn werd Laurus langzaam maar zeker de afgrond in gedreven. Officieel is deze codenaam door AH overigens altijd ontkend. Laurus kreeg de tijd niet om de investeringen die het had gedaan terug te verdienen en de kolossale schuldenlast af te bouwen.

Financieel gezonder

Jumbo is financieel vele malen gezonder dan Laurus, maar staat eveneens aan de vooravond van een mega-operatie. Door de omvang van de overname is deze daarom zeker niet zonder risico. Ook geldt evenals in 2003 dat de groeispurt een serieuze concurrent moet opleveren van de marktleider. Bovendien geldt evenals in 2003 dat AH’s prijsperceptie relatief verzwakt. Met het verdwijnen van Super de Boer schuift Albert Heijn automatisch op naar de duurdere formules in de markt. Daarbij komt dat Jumbo een prijsagressieve formule is, die zich qua service en assortiment al aardig kan meten met AH. Dankzij de overname is Albert Heijn zijn middenpositie op prijs kwijt. Werk aan de winkel dus voor AH.

Druk van Albert Heijn

De grote vraag is in welke mate Albert Heijn middels een prijsoffensief zal reageren op de groei van Jumbo. De Zaanse gigant verdient op jaarbasis zo’n 700 miljoen euro, marge genoeg dus om te investeren in een beter prijspeil. Een prijzenoorlog zou al gauw zand in de raderen van Jumbo strooien. Het bedrijf heeft al op korte termijn de revenuen van de gigantische investering nodig, om de enorme rentelasten van vele tientallen miljoenen per jaar te kunnen betalen. Lukt dat niet, dan zou de geschiedenis zich wel eens kunnen gaan herhalen. Operatie Nekslag 2 dus.

Lees al het nieuws over de overnamestrijd rond Super de Boer in het thematische nieuwsoverzicht.

Reageer op dit artikel