artikel

Prijsspiraal vers risico voor supers

Formules

Prijsspiraal vers risico voor supers

Het lage prijzencircus heeft zich in de supermarkten verplaatst naar de versafdelingen. Het spelen met de marge op vers is gevaarlijk. Niet alleen voor het rendement van de supermarkten, maar ook omdat het ten koste kan gaan van het duurzame imago van de formule.

Jumbo’s laagste prijsgarantie op vers wordt deze week door Albert Heijn gepareerd met een Hele Zak/Halve Prijs-actie. Twee weken lang doet de marktleider vijf populaire groentesoorten in de ramsj. Een bloemkool kost daarom slechts 59 cent per stuk en een stoplicht paprika’s 64 cent. ‘Deze week gaan we heel gezond doen’, schrijft AH op de huis-aan-huis verspreide papieren zakken die klanten voor de helft van de prijs kunnen komen vullen.

 

Ongevraagde verspilling
Hoe gezond is deze actie nu werkelijk? Om te beginnen is het ongevraagd huis-aan-huis verspreiden van een AH-tas niet helemaal meer van deze tijd. Ook als is ie van ‘groen’ papier, het is anno 2009 een volstrekt onverantwoordelijke en ongevraagde verspilling van grondstoffen. En dat is niet de enige misser van de marktleider. Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de netelige positie waarin onze boeren zich bevinden.

 

Boeren helpen
Terwijl AH stunt met bloemkolen moeten biologische telers van deze populaire volksgroente hun oogsten onderploegen. Ze krijgen de bloemkolen niet kostendekkend van het land, zo meldt Kees van Zelderen, vice-voorzitter van de Vakgroep Biologische Landbouw. Wat zouden ze in Zaandam gescoord hebben als ze die boeren hadden geholpen met een redelijke prijs!

 

Teniet gedaan
De focus op prijs bij vers – ook C1000 en Super de Boer deden hun duit in het zakje – heeft het gevaar in zich dat de kennis die consumenten nu hebben over duurzaam produceren weer teniet wordt gedaan. Ook communicatiedirecteur Marc van der Lee van Vion stak afgelopen week een waarschuwende vinger op naar de supermarkten. Zij hebben in het eerste halfjaar van 2009 anderhalf keer zo vaak met vers vlees gestunt als vorig jaar. Van der Lee ziet deze ontwikkeling terecht met zorgen aan. ‘We moeten voorzichtig zijn met het imago van vlees. Als je voortdurend acties hebt in vlees, dan voed je de consument op met het idee dat vlees goedkoop is.’

 

Imago oproerkraaier
Dat Jumbo onlangs de prijsspiraal in vers een zwaai naar beneden gaf, valt nog enigszins te begrijpen. De keten is nog relatief klein en wil groeien. Dan past het imago van een oproerkraaier. Albert Heijn is echter meer dan zes keer zo groot en zou daarom een heel anders spel moeten spelen: die van vaste leverancier van kwaliteit met oog voor de klant en zijn omgeving. Da’s wel zo Puur en Eerlijk.

 

 

Reageer op dit artikel