artikel

Jumbo zet streep door Nettorama

Formules

Jumbo zet streep door Nettorama

Jumbo stond vanochtend voor de zoveelste keer deze zomer met paginagrote advertenties in de dagbladen. De prijsvechter communiceerde dit keer zijn laagste prijsgarantie op versproducten. Opmerkelijk is dat de formule in de advertentie het bestaan van Nettorama probeert te verdoezelen.

Volgens Jumbo is de keten gegarandeerd de goedkoopste met versproducten. De klant die bij een andere supermarkt een voordeliger stokbrood, ontbijtkoek, appeltaartje, schnitzel of ander versproduct vindt, krijgt dat gratis mee naar huis. Nog afgezien of Jumbo die garantie waar kan maken – de kwaliteit van versproducten loopt sterk uiteen en daarmee ook de prijs – haalt de keten in de advertentie een wel erg opmerkelijke streek uit.

 

Strijd met Nettorama

In de advertentie komt maar weer eens naar voren dat de van oorsprong Brabantse formules Jumbo en Nettorama weinig op hebben met elkaar. De ketens vliegen elkaar regelmatig in de haren. In de krantenadvertentie die Jumbo vandaag plaatst, probeert de Veghelse keten zijn concurrent uit Oosterhout zelfs uit te wissen. Jumbo beeldt in de advertentie een prijspeiling van de Consumentenbond af uit juli. Hierin komt Nettorama als goedkoopste uit de bus. Die uitkomst staat het bedrijf echter niet aan, maar daardoor laten ze zich in Veghel niet weerhouden.

 

Merknaam verdoezelen

Met het nodige streepwerk wordt Nettorama bijna volledig uit de vergelijking geretoucheerd. De actie doet denken aan de praktijken die Sovjet-leider Stalin vaak uithaalde. Hij liet op foto’s stelselmatig de oneffenheden in zijn gezicht verwijderen. Jumbo verwijdert Nettorama niet helemaal uit de afbeelding, maar probeert diens bestaan wel te verdoezelen door de naam vrijwel onleesbaar te maken.

Reageer op dit artikel