artikel

AH: zelf de lastpak in Amsterdam?

Formules

AH: zelf de lastpak in Amsterdam?

Albert Heijn heeft sinds jaar en dag een innige band met Amsterdam. De marktleider is nadrukkelijk aanwezig in het centrum van de hoofdstad. De formule bemoeit zich zelfs met de leefbaarheid in een aantal Amsterdamse achterstandswijken. Maar is de liefde wel wederzijds?

In het afgelopen halfjaar heeft Albert Heijn een pilot uitgevoerd bij drie winkels in Amsterdam, waarbij werd bekeken hoe een supermarkt kan bijdragen aan de lokale betrokkenheid in de wijken. De marktleider ging aan de slag met fonteinen, bloembakken en gevels van winkels. Het lijkt bijna een knipoog naar de jaren vijftig. Zoals een geliefde wel eens een bos rozen geeft aan zijn partner, zo drukt Albert Heijn de Amsterdammer aan de borst.

Omhelzing

Het initiatief om een schonere en veiligere omgeving te creëren valt te prijzen, maar zit de Amsterdammer wel te wachten op zo’n omhelzing uit Zaandam? Dirk van den Broek rept al langer over het blauwe gevaar in de hoofdstad en het Parool meldt het afgelopen weekeinde dat lokale politici in Amsterdam vaak te horen krijgen dat de marktleider te overheersend is in de binnenstad.

In opstand

Buurtbewoners, een school en de ouders van de scholieren komen nu zelfs in opstand tegen de vestiging van een nieuwe Albert Heijn op het Frederiksplein in Amsterdam. De verschillende groepen vrezen met de komst van de winkel overlast door alcoholisten en vrachtwagens. Door omwonenden zijn 146 bezwaarschriften ingediend en een basisschool overweegt zelfs juridische stappen.

Incidenten

Albert Heijn wil graag de helpende hand bieden, maar wordt door de hoofdstedelingen steeds vaker zelf gezien als een alles overheersende lastpak. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van Zaandam. Het is te hopen voor Albert Heijn dat er zich niet meer van dit soort incidenten aandienen. Anders zal er meer nodig zijn dan een bloembak uit Zaandam om de Amsterdammers te paaien.

Reageer op dit artikel