artikel

Verbazing bij Albert Heijn wekt verbazing

Formules

Albert Heijn is verrast door de resultaten van de eerste verkoopdagen van de Hamsterweken. Uiteraard is dat pr-praat van de marketingafdeling van AH, maar daarmee is het bericht niet minder relevant.

Verbazing bij Albert Heijn wekt verbazing

Het persbericht dat donderdagavond de wereld werd ingestuurd door Albert Heijn wekte de nodige beroering, ook op deze site. Diverse lezers concluderen dat het pure pr-praat is, waarover de serieuze vakpers niet zou moeten berichten. Anderen oordelen dat een professionele marketingorganisatie nooit verrast zou mogen zijn door de resultaten van een commerciële actie.

Vermeende run

Uiteraard heeft Albert Heijn de bedoeling met het bericht om de aandacht te vestigen op de vermeende run die er zou zijn op de ruim 800 AH-winkels. Het bericht heeft dan ook zeker een commerciële lading. Feit is echter ook dat Albert Heijn het bericht begeleidt met diverse kengetallen. Zo ligt het aantal transacties in de eerste dagen maar liefst een half miljoen hoger dan een week eerder, claimt het bedrijf. Bovendien worden van diverse artikelen de verkochte aantallen gemeld. Daarmee is het relevante informatie voor de doelgroep.

Lege actiestellingen

Albert Heijn geeft hiermee tegelijkertijd een verklaring voor de lege actiestellingen die door de actie ontstaan op de winkelvloer. Iets waar AH overigens angstvallig over zwijgt. Afgelopen week was een significant aantal artikelen uitverkocht. Gezien de hoogstaande logistieke operatie van de marktleider, lijkt het erop dat AH dan wel zijn leveranciers inderdaad moeite hebben om de vraag aan te kunnen.

Impact onderzoeken

Over niet al te lange tijd zal blijken of de nieuwe invulling van de Hamsterweken daadwerkelijk zo’n grote impact heeft als Albert Heijn nu beweert. De onderzoeksbureaus dan wel Ahold zijn de enigen die hierover echt uitsluitsel kunnen geven.

Reageer op dit artikel