artikel

Kan AH actieknaller C1000 afstoppen?

Formules

C1000 is vanochtend gestart met vrijwel een exacte kopie van de Euroweken uit januari. Destijds was de actie een groot succes, maar het is maar de vraag of het dit keer opnieuw zo storm zal lopen bij C1000. Albert Heijn – dat in januari een draai om de oren kreeg van zijn voormalige zusterbedrijf – slaat namelijk terug met spetterende kortingen.

Kan AH actieknaller C1000 afstoppen?

Het grote voordeel graaien tijdens het traditionele najaarsoffensief in de Nederlandse supermarkten is vanochtend losgebarsten. De fullserviceketens bestoken elkaar de komende weken met diepe actiekortingen om de gunst van de consument. Albert Heijn en C1000 bijten het spits af. Beide formules starten nog voor het einde van de zomervakantie – en enkele weken eerder dan in voorgaande jaren – met diepe voordeelacties. C1000 kiest vrijwel voor een exacte kopie van de bijzonder scherp geprijsde Euroweken in januari. Destijds werd Schuitema overrompeld door het succes en leverde de enorme klantenstroom een enorme hoeveelheid out-of-stock op. Extra maatregelen moeten voorkomen dat opnieuw lege schappen zullen ontstaan.

Minder druk bij C1000?

Het heeft er alle schijn van dat de nieuwe versie van de Hamsterweken van Albert Heijn ervoor gaan zorgen dat het minder druk zal zijn in de C1000-winkels dan in januari. Albert Heijn geeft dit keer bij maar liefst vijftig actieproducten het tweede artikel gratis weg en is daarmee aanmerkelijk agressiever geprijsd dan tijdens de vorige editie van de Hamsterweken. In januari golden nog kortingspercentages oplopend van 10 tot 50 procent, waardoor veel klanten het gevoel kregen dat bij C1000 veel meer voordeel te halen viel. Nu kan AH zich qua prijsvoordeel zeker meten met de honderd aanbiedingen van één euro van C1000.

C1000 langere adem

De komende weken zal AH waarschijnlijk de aanval van C1000 kunnen pareren, maar het is nog de vraag of AH over een even lange adem beschikt. Enkele C1000-ondernemers bevestigen tegenover Distrifood dat Schuitema na de vier weken durende Euroweken opnieuw met een messcherpe actiecampagne van vier weken komt. Als de promotiekalender van AH zich herhaalt, volgt de marktleider na het hamsteren met de Disneyweken. Als de eerste slag in het najaarsoffensief onbeslist eindigt, heeft C1000 altijd nog een tweede slag, waarin het klanten van AH naar zich toe kan trekken.

Reageer op dit artikel