artikel

Hoogvliet, Deen en Lidl liegen na prijspeiling

Formules

Hoogvliet, Deen en Lidl liegen na prijspeiling

Supermarkten nemen het niet zo nauw met de waarheid als het gaat om het vertalen van de conclusies van de prijspeiling van de Consumentenbond naar hun klanten. Hoogvliet, Deen en Lidl maken het wel heel bont.

In de Consumentengids die vrijdag uitkwam, geeft de bond Dirk van den Broek, Nettorama en vooral Hoogvliet een veeg uit de pan, omdat de ketens wel heel selectief winkelen met de conclusies van het vorige onderzoek. Eerder kregen onder meer Lidl en Deen ook al een uitbrander van de Consumentenbond. In advertenties van de partijen worden de conclusies met enige fantasie gecommuniceerd.

Nettorama en Dirk

Nettorama zegt dat de consument oordeelt dat de klant bij Nettorama ‘altijd het goedkoopste uit’ is. De Consumentenbond heeft het woord ‘altijd’ echter niet in de mond genomen. Dirk van den Broek gebruikt een heel eigen versie van de grafiek, waarin de naam Dirk van den Broek extra groot geschreven is, waardoor het lijkt dat Dirk de meest linkse keten in de grafiek is, en daarmee ook de goedkoopste. Bovendien is de pijl nogal twijfelachtig gepositioneerd.

Lidl en Deen

Lidl promoveert zichzelf op basis van de prijspeiling tot ‘glansrijk de goedkoopste volgens de Consumentenbond’. Maar in de junigids staat dat Lidl en Aldi de goedkoopste zouden zijn geweest, als ze in het prijsoverzicht zouden zijn opgenomen. Dat zijn ze niet, omdat ze zelden A-merken verkopen. En de claim die Lidl erbij zet ‘hoogste kwaliteit voor de laagste prijs”, berust beslist niet op onderzoek van de Consumentenbond’. Ook Deen krijgt een veeg uit de pan. ‘Die beweert in een advertentie op grond van de prijspeiling ‘beste koop’ volgens Consumentenbond te zijn. Dat is volledig uit de lucht gegrepen. Over ‘beste koop’ zegt het artikel alleen, dat dit vaak een huismerk betreft. Zonder verwijzing naar welke supermarkt dan ook.’

Hoogvliet

Hoogvliet eindigt met Dirk als gedeeld tweede en moet Nettorama voor zich dulden, een formule die ook bij een aantal Hoogvliet-filialen in de buurt zit. Volgens Hoogvliet blijkt uit de gids echter dat ‘Hoogvliet opnieuw bewezen de goedkoopste bij u in de buurt’ is. Deze kreet wordt met koeienletters gebruikt in advertenties. ‘Vervolgens laat Hoogvliet zelf zien dat die bewering onzin is, door een enigszins vernachelde grafiek uit de Consumentengids erbij te plaatsen’, aldus de Consumentengids in een reactie op de grafieken.

Unfair prijsvechten

De prijspeiling van de Consumentenbond is al vele jaren een heet hangijzer in de branche. Door sommige partijen wordt met angst en beven naar de publicatie in de Consumentengids gekeken, terwijl de prijsvechters uitzien naar de halfjaarlijkse meting. Het zijn volgens de Consumentenbond met name de prijsvechters die een loopje nemen met de waarheid. Dat geeft twee dingen aan. Supermarkten hechten veel waarde aan de prijsmeting en plaatsen bovendien het eigen gewin boven de waarheid. Een bijzonder faire manier van prijsvechten is het dus niet.

 

Reageer op dit artikel