artikel

Delhaize wijst AH de weg

Formules

Delhaize wijst AH de weg

Donderdag presenteert supermarktketen Delhaize de halfjaarcijfers. Nu staat echter al vast dat het Belgische equivalent van Albert Heijn het in eigen land beter heeft gedaan dan de Nederlandse marktleider.


Onderzoeksbureau Nielsen maakte deze week bekend dat Delhaize in België concurrent Carrefour in het gevecht om het marktleiderschap van de eerste plaats heeft gestoten. Daarvoor zijn overigens wel de cijfers achter de komma nodig. Het marktaandeel van Delhaize staat nu op 25,37 procent. Carrefour heeft 25,19 procent van de supermarktverkopen in handen. Beide partijen worden in de nek gezeten door discounter Colruyt dat een marktaandeel van 23,67 procent heeft.

Boycot

Volgens de Belgische krant De Tijd heeft Delhaize de verovering van de koppositie in België mede te danken aan de boycot van Unilever. In januari dit jaar besloot de supermarktketen tijdelijk de producten van de multinational uit de schappen te halen na een conflict over de prijsverhogingen die Unilever wilde doorvoeren. Die houding heeft Delhaize veel goodwill opgeleverd, veronderstelt De Tijd. Eindelijk eens een retailer die in het eeuwigdurende gevecht met de machtige producenten de rug recht weet te houden.

Carrefour

Het is de vraag of die veronderstelling klopt. Met evenveel recht kun je beweren dat Delhaize eindelijk eens weet te profiteren van de prestaties van Carrefour, dat in België al jaren ziek, zwak en misselijk is. Dat neemt niet weg dat op het hoofdkantoor van Albert Heijn de suggestie van De Tijd ongetwijfeld op zijn merites zal worden beoordeeld. Het zou toch mooi zijn als een supermarktketen die nou niet bepaald bekend staat om zijn lage prijzen, en dat geldt voor zowel Delhaize als AH, onbedoelde vruchten kan plukken van een fabrikantenboycot. Die truc kennen ze bij AH nog niet.

Reageer op dit artikel