artikel

Schlecker volgt Aldi en Lidl

Formules

Schlecker volgt Aldi en Lidl

Het gaat slecht met drogisterijdiscounter Schlecker. Het bedrijf sluit dit jaar minimaal 40 van de circa 200 vestigingen in Nederland, zo werd maandag bekend.

Het is niet voor de eerste keer dat Schlecker in Nederland in moeilijkheden verkeert. In 2005 sloot het bedrijf ook al tientallen winkels om het oplopende verlies in Nederland een halt toe te roepen. Naar verluidt zou Schlecker in de jaren voorafgaand aan 2005 ruim 20 miljoen euro hebben verloren in Nederland.

Vreemd

Het verschil tussen 2005 en nu is het economische klimaat. Waar destijds de bomen nog tot in de hemel leken te groeien, moeten consumenten nu scherp op de centen letten. Dat is doorgaans een omstandigheid die prijsvechters als Schlecker in de kaart speelt. Vanuit die optiek oogt het besluit van de drogisterijdiscounter om tientallen filialen in Nederland op slot te doen vreemd.

Snoeischaar

Wie wat verder kijkt, komt echter tot een andere conclusie. Die luidt dat Schlecker bezig is aan een optimalisering van het immense filialenbestand. De drogisterijketen heeft sinds het einde van de jaren ’80 in de vorige eeuw een enorme opmars doorgemaakt dat heeft geleid tot maar liefst 14.000 filialen in Europa. Het wordt hoog tijd dat daar de snoeischaar eens doorheen gaat. 

Aldi/Lidl 

Wat Schlecker nu doet, is wat Aldi en Lidl al eerder hebben gedaan. Beide foodretailers zijn een stuk selectiever geworden in het toevoegen van winkels vanuit de gedachte dat er grenzen zijn aan wat consumenten acceptabel vinden voor een winkel. Bovendien hebben Aldi en Lidl grotere winkels nodig om succesvol te kunnen opereren. Schlecker staat aan de vooravond van een soortgelijk proces. De crisis speelt daarin geen enkele rol. 

Reageer op dit artikel