artikel

Prijspeiling

Formules

Prijspeiling

De prijspeiling van de Consumentenbond is al jarenlang een twistpunt in de supermarktbranche. De peiling geeft volgens de meeste organisaties een uitermate beperkt beeld van het werkelijke prijsniveau in supermarkten en zet consumenten aldus op het verkeerde been. Er worden immers vrijwel uitsluitend A-merken; huismerken komen weinig aan bod. Ook de actieaanbiedingen blijven buiten schot blijven en dat geldt evenzeer voor de verse producten, die goed zijn voor een alsmaar toenemend deel van de omzet en ruimte in supermarkten.

 

Al die argumenten zijn op zichzelf genomen terecht. Des te vreemder is het dan ook dat zoveel supermarktketens de prijspeiling graag in hun eigen promotiecampagnes gebruiken. Je zou zeggen, als die peiling niet deugt, gebruik hem dan ook niet. Niets is echter minder waar. Nog erger is het, dat elke supermarkt de uitslag geheel op eigen wijze interpreteert.

Lidl

De Consumentenbond slaat nu terug. In de jongste editie van de Consumentengids krijgen ketens als Lidl, Deen, Dirk en Hoogvliet ervan langs. Lidl promoveert zichzelf tot de volgens de Consumentenbond goedkoopste. Dat is niet waar. Ook de claim van de discounter dat het de hoogste kwaliteit biedt voor de laagste prijs is onjuist. Deen profileert zichzelf als keten met de Beste Koop. Ook al niet waar. En dat Hoogvliet ‘Bewezen de goedkoopste’ is, klopt evenmin. Want, zo zegt de Consumentenbond, zowel bij de huismerken als de A-merken zijn Nettorama, Deen en Vomar goedkoper. Dirk winkelt ook al opportunistisch door de prijspeiling van de Consumentenbond, zodat Dirk, Bas van der Heijden en Digros het goedkoopst zijn bij de A-merken. Al die uitingen leiden maar tot één conclusie: supermarkten hebben boter op hun hoofd.

Reageer op dit artikel