artikel

Groei krijgt bij Jumbo nieuwe lading

Formules

Verschijnt de naam Jumbo in de media, dan is het woord ‘groei’ meestal niet ver weg. Gisteren werd bekend dat de formule in de eerste helft van dit jaar een omzetgroei heeft geboekt van 5,2 procent tot 824 miljoen euro.

Groei krijgt bij Jumbo nieuwe lading

Veel belangrijker voor Jumbo is dat verreweg het grootste deel daarvan te danken is aan een autonome omzetgroei van vier procent. Dat weegt zwaar nu de formule er veel minder goed in slaagt nieuwe vestigingen toe te voegen. Dit jaar zijn dat er 9. Dat is niet slecht, maar het uitbreidingstempo ligt toch veel te laag om de gedroomde grens van de 200 vestigingspunten in zicht te krijgen. De teller staat nu op 124.

Geel

In ieder interview herhaalt Jumbo het weer. Heel Nederland moet binnen afzienbare tijd letterlijk geel zien. Beneden de rivieren lukt dat heel aardig, boven de rivieren en met name in de Randstad liggen de zaken iets anders. In die dichtbevolkte regio wil Jumbo graag de strijd aangaan met de marktleider. Het gele gevaar tegen het blauwe gevaar, zoiets.

Op rolletjes

De Randstad is niet de enige plek waar Jumbo moeilijk een voet tussen de deur krijgt. Ook in nieuwbouwwijken lopen de uitbreidingsplannen allerminst op rolletjes. Uit een vergelijking van marktonderzoeksbureau Locatus in FoodPersonality blijkt bijvoorbeeld dat Jumbo nog maar 2 vestigingen heeft in zogenoemde Vinex-wijken, de woonkernen rond grote steden. AH ligt met 26 vestigingen straatlengten voor.

Kommer en kwel

Gelukkig voor Jumbo is het niet overal kommer en kwel. In Breda heeft de keten grote broer AH afgetroefd. De vraag is of daarvoor niet een hele hoge prijs is betaald. Jumbo heeft een huurovereenkomst afgesloten voor 15 jaar. Dat is een wel heel lange periode voor een vestigingspunt waarvan je niet weet of die gaat renderen. ‘Breda’ is misschien wel symptomatisch voor de situatie op de vastgoedmarkt. Wie AH wil aftroeven moet heel diep in de buidel tasten. Gegeven die situatie is de hoge autonome groei van Jumbo een geschenk uit de hemel. Als het dan niet lukt met nieuwe vestigingspunten, kan het altijd nog via de weg van de autonome groei.

Reageer op dit artikel