artikel

De neergaande lijn van AH

Formules

De neergaande lijn van  AH

De schier onaantastbare positie die AH in de Nederlandse supermarktbranche inneemt, staat onder druk.

Weliswaar presenteerde het bedrijf deze week over het tweede kwartaal nog een groei van de netto-omzet met 7,9 procent, maar dat dankt AH vooral aan de ombouw van de C1000-winkels. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar wie wat verder in de cijfers duikt, ziet dat de lijn fors naar beneden loopt.

Mingroei

In het eerste kwart van 2008 kwam de identieke omzetgroei van AH uit op 11,3 procent. In het tweede kwart was dat zelfs 11,8 procent. Daarna liep het terug met 8,3 procent in het derde en 5,2 procent in het vierde kwartaal. In het eerste kwart boekte AH op eigen kracht nog een omzetgroei van 4,7 procent, maar nu komt het niet verder dan 0,4 procent. Wie die lijn doortrekt, moet in het komende kwartaal voor mingroei vrezen.

Perspectief

Met een stijging van 7,9 procent van de netto-omzet weet AH bovendien voor de eerste keer in anderhalf jaar de grens van 10 procent niet te doorbreken. Natuurlijk, het was duidelijk dat de marktleider die hoge percentages onmogelijk kon vasthouden. En het is goed om de cijfers in perspectief te plaatsen. Zo ligt de netto-omzet in het tweede kwartaal van dit jaar nog wel 200 miljoen euro hoger ligt dan in 2008. Dat is meer dan de helft van de jaaromzet van menig supermarktketen in Nederland. Dat laat echter de conclusie onverlet dat groei voor AH in Nederland niet langer meer een vanzelfsprekendheid is. 

Reageer op dit artikel