artikel

Wereldkeuken navigeert super naar peulvruchten

Foodmagazine 588

De aandacht voor groente en eiwitten uit plantaardige bron wordt als troefkaart door aanbieders in de internationale straat maximaal uitgespeeld. En passant liften de margerijke versafdelingen en het diepvries- en conservenschap mee.

Groente wordt er in Nederland genoeg verbouwd. Ook in de supermarkten ligt er een ruim aanbod. Toch komen maar weinig Nederlanders aan de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram per dag. Dit is al een aardige berg boontjes op het bord, laat staan wat er nodig is als een dagje groente is overgeslagen. Een manco met groente is bovendien dat veel consumenten niet goed weten hoe ze er iets spannends mee op tafel kunnen zetten. Knorr heeft slim op de haat-liefdeverhouding van Nederlanders met groente ingehaakt met een campagne van Knorr Wereldgerechten die in september van start ging. Daarin draait alles om groente. Kern van de boodschap is ‘groenten smaken werelds, met de Wereldgerechten van Knorr’, waarbij en passant van de media-aandacht gebruikgemaakt wordt om de vernieuwde merkuitstraling én verpakking te introduceren.

Plantaardige eiwitten

Nederlanders zouden volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum meer groenten en peulvruchten moeten eten. Daarbij zijn peulvruchten naast een bron van vezels ook een goede vleesvervanger vanwege het hoge eiwitgehalte. De gewenste inname van groente en peulvruchten liggen volgens de laatste voedselconsumptiepeiling (VCP) van het RIVM uit 2016 ver onder de gewenste adviezen. De uitslagen van de nieuwe peiling die dit jaar is gestart, worden in 2021 openbaar. Volgens de recentste VCP eet de consument gemiddeld 134 gram groenten per dag en 21 gram peulvruchten per week, terwijl het advies ligt op de genoemde 250 gram groenten en 100 gram peulvruchten.

Cijfers van IRI Nederland tonen aan dat plantaardige eiwitbronnen nu nog relatief klein zijn in vergelijking tot dierlijke eiwitbronnen, maar een gestage groei laten zien. Van 2015 tot 2018 steeg de inname van plantaardige eiwitten per hoofd van de bevolking naar 8,0 kilogram, dat is een plus van 8 procent. In dezelfde periode daalde de hoofdelijke inname van dierlijke eiwit met zo’n 6 procent naar ongeveer 218 kilogram. Wel bleek uit nieuwe cijfers in september van Wageningen Economic Research (WER) dat in 2018 de vleesconsumptie voor het eerst in 10 jaar weer licht gestegen is, een stijging die waarschijnlijk voorkomt uit het eten van meer vlees buitenshuis.

In aansluiting op de trend zijn diverse fabrikanten het afgelopen jaar gekomen met introducties waar extra groenten aan zijn toegevoegd, zoals biet, wortel, courgette en spinazie. Hak kwam met nieuwe concepten die zowel de consumptie van groente als peulvruchten stimuleren. Naast de Bonenschotels bracht Hak Groenteschotels en Saladeverrijkers op de markt. Volgens Hak haken de introducties in op het weekmenu van de consument om die op een lekkere en gemakkelijke manier te verrijken met groente en bonen.

Arabisch gemak

Groente én peulvruchten staan centraal in de Arabische keuken die door de kookboeken van Ottolenghi bij thuiskoks aan populariteit wint. Het royale gebruik ervan in diverse Midden-Oosten-gerechten sluit naadloos aan op de gezondheidstrend en op klimaatkeuzes. Het gaat weliswaar om een relatief kleine, maar wel groeiende groep consumenten die geen of zo min mogelijk vlees willen eten.

Fairtrade Original is naar eigen zeggen de eerste leverancier die de Arabische keuken naar de supermarkt brengt. Weliswaar zijn blikjes/potjes kruiden uit deze regio, zoals ras el hanout en sumak, al in veel winkels verkrijgbaar, maar kruidenpasta’s voor een snelle, gemakkelijke maaltijd nog niet. De markt voor Arabische smaakmaker is op dit moment nog klein, maar rotatie- en afzetcijfers laten volgens de fabrikant een gezonde ontwikkeling zien. In het assortiment zitten zes verschillende kruidenpasta’s van Tunesische Shakshuka tot Marokkaans Stoofpotje.

De ingrediënten voor de kruidenpasta’s komen van een kleine coöperatie van groenten- en kruidenboeren vlakbij Rabat. Albert Heijn reserveert sinds begin dit jaar meer ruimte voor de Arabische keuken in het maaltijdversierdersschap. De zes kruidenpasta’s zijn voorlopig alleen nog bij AH verkrijgbaar.

Indiase kruidenpasta’s

Al een stuk bekender dan de Arabische keuken en inmiddels breed verkrijgbaar in de supermarkt zijn ingrediënten en smaakmakers voor de Indiase keuken. Ook hier hebben peulvruchten, met name linzen, een prominente rol, al zijn veel van de verkochte smaakmakers toch op vleesgerechten geënt. Indiase kruidenpasta’s vallen binnen de boemboes, waar ze met een aandeel in geld van 7,4 procent (IRI) het nichestadium ontgroeien.

In omzet steeg de verkoop van Indiase smaakmakers in de supermarkt in twee jaar tijd van €1,2 naar €1,4 miljoen (IRI). Tika Massala, Madras, Tandoori en Korma zijn de grootste smaken in deze keuken. Naast marktleider Patak is Fairtrade Original actief in dit segment met kruidenpasta’s voor Tandoori en Korma. In navolging van AH hebben ook Jumbo en Plus deze twee varianten opgenomen.

Een manco met groente is dat veel consumenten niet goed weten hoe ze er iets spannends mee op tafel kunnen zetten

Een manco met groente is dat veel consumenten niet goed weten hoe ze er iets spannends mee op tafel kunnen zetten

Nieuw van Fairtrade Original is Young Jackfruit (nanka), een Aziatische fruitsoort, met een vlezige structuur die goed smaken opneemt en daarmee geschikt is voor vegetarische of veganistische gerechten. Een vleesvervanger mag het niet heten, omdat het geen eiwitten bevat.

Groentepizza

Italianen zullen er vermoedelijk helemaal niets van begrijpen, maar hier is de opmars van pizza’s met groentebodem niet te stuiten. Zo verdrievoudigde de verkoop van Dr. Oetker groentepizza’s in een jaar tijd. Van Tol Convenience Food levert sinds kort groentepizzabodems op basis van verse groente in plaats van poeders en concentraten. Ze zijn leverbaar in 23 en 28 cm doorsnede, rond en ovaal, sinds kort ook in 18 cm kindermaat, en bevatten tot 35 procent groente. Er zijn bodems in de smaken rode biet, bloemkool, basilicum en wortel-pompoen.

Vers in de winkel bereide pizza’s is de laatste pizzatrend. Een groeiend aantal retailers gebruikt daarbij kant-en-klare pizzabodems en bollen van Van Tol voor bereiding in de verscorner. Ze worden in Italië geproduceerd, diepgevroren aangeleverd en na ontdooien voor de ogen van de klant belegd en/of uitgerold voor de ogen van de klant. Eigen pizzabereiding kan volgens de leverancier helpen voedselverspilling tegen te gaan. In de toppings kunnen namelijk groente en vleeswaren die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen worden verwerkt tot een hoogwaardig eindproduct.

Van droog naar nat

    Eén op de drie consumenten koopt wel eens een droge kruidenmix, maar groei is er in dit segment niet. Er vindt een verschuiving plaats naar geconcentreerde kruidenpasta’s. Uit consumentenonderzoek concludeert Kraft Heinz dat Nederlanders kruidenpasta’s als natuurlijker, gezonder en intenser van smaak ervaren dan droge kruidenmixen. Droge kruidenmixen worden als een meer bewerkt product gezien. Inspelend op deze verschuiving naar geconcentreerd heeft Kraft Heinz dit jaar Honig kruidenpasta geïntroduceerd. De kruidenpasta bevat 250 gram groente per portie eindgerecht, natuurlijke ingrediënten. De pasta’s mogen de claim ‘laag in zout’ dragen, omdat er voldaan wordt aan de eis van minder dan <0,3 gram zout per portie eindgerecht. Net als de droge kruidenmixen van Honig is de propositie om zelf snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd op tafel te zetten voor het hele gezin. De kruidenpasta’s zijn verkrijgbaar in de smaken: macaroni/spaghetti, chili con carne, lasagne, bami en nasi.
Reageer op dit artikel