artikel

0.0-variant verovert bierschap

Foodmagazine 1971

2019 wordt voor de biermarkt opnieuw een goed jaar. Motor achter de groei is en blijven speciaalbier en alcoholvrij bier. ‘Alcoholvrij’ groeit met dubbele cijfers, daarin valt op dat ook alcoholvrij speciaalbier mee gaat tellen.

Het aandeel van de pilscategorie, nog altijd veruit het grootste segment, staat door de groei van speciaalbier en 0.0 onder druk. Dat geldt zeker in geld door de hoge promotiedruk op krattenpils.

In de pilscategorie was er de laatste jaren weinig vernieuwing. Hier wil AB InBev verandering in brengen. Deze zomer werd aangekondigd het Amerikaanse merk Bud in Nederland te lanceren, het grootste biermerk ter wereld. Het premium pilsener onderscheidt zich volgens AB InBev van andere bieren op de Nederlandse markt door zijn ‘smooth taste’ en ‘iconische’ positionering. Bud was al bij 500 horecazaken verkrijgbaar en stroomt nu in bij retail.

Zomerhit

Het kon niet uitblijven. Het succes van 0.0 in pils wordt vertaald naar de speciaalbiermarkt. De keuze in speciaalbiertjes met een verlaagd promillage of helemaal geen alcohol groeit. AB InBev kwam in juli met Leffe Blond 0.0% en dat is naar verluidt zeer goed ontvangen. De introductie van alcoholvrij bier en bier met en verlaagd alcoholpercentage past in de doelstelling van AB InBev. De brouwer wil dat in 2025 20 procent van zijn verkochte bier alcoholvrij of laag-alcoholhoudend is. 0.0 pils was de zomerhit van 2019. Met name door het warme weer werd er relatief vaak voor alcoholvrij gekozen. De vraag naar 0.0 AB InBev-bieren steeg van mei op juni met 80 procent.

Vaker in blik

Speciaalbier in blik mag zich verheugen in een groeiende populariteit. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf. Nederlanders kopen vaker dranken in blik, met name frisdrank en pils. Gemak speelt hier een rol. Het Hertog Jan Bockbier dat AB InBev per week 38 weer levert, is daarom vanaf nu ook in blik verkrijgbaar. Eerder dit jaar werd Leffe Tripel op blik geïntroduceerd.

Speciaalbier in blik mag zich verheugen in een groeiende populariteit

Speciaalbier in blik mag zich verheugen in een groeiende populariteit

Winterbieren

Dit najaar stromen weer diverse speciaalbieren in voor de donkere dagen. Daar zitten traditioneel vooral stevige exemplaren tussen, maar Warsteiner biedt met Warsteiner Winter juist een doordrinkbaar winterbier. Deze eigentijdse interpretatie van het Münchener biertype heeft een voor speciaalbier bescheiden alcoholpercentage van 5,6%. Warsteiner Winter kenmerkt zich door een volmoutige smaak, karameltonen, een warme kleur en een zacht bittere afdronk.

Voor doorgewinterde speciaalbierdrinkers brengt De Kikvorsch een serie abdijbieren van Val-Dieu. Het trappistenbier wordt nog volledig gebrouwen binnen de muren van de abdijbrouwerij in de Ardennen. De monniken brouwen het bier weliswaar niet meer zelf, maar de traditie van nagisting in de fles en de authentieke infusiemethode worden in ere gehouden. De complexe smaakontwikkeling komt geheel op conto van de speciale abdijgisten.

Val-Dieu Blonde (6.0%) is een goudkleurig abdijbier (fruitige en zoete tonen). Val Dieu Brune (8.0%) is een redelijk zware Dubbel (aroma’s van karamel, toffee en toast). Val-Dieu Tripel (9.0%) is een tripel die een lang vergistingsproces heeft doorgemaakt. Val Dieu Grand Cru (10.5%) is een fruitige zwaargewicht met een volle, ronde body. Het amberkleurige Val-Dieu Bière de Noël Kerstbier (7%) is uitsluitend van december tot januari leverbaar.

Reageer op dit artikel