Assortiment: Groei in tissues en zakdoekjes

Assortiment: Groei in tissues en zakdoekjes
Acties zijn op prijs en niet op kwaliteit, zoals wel op deze archieffoto van het klantentoilet van AH Made.

De promotiedruk in papierwaren is zo mogelijk verder toegenomen. De verschuiving naar 3-laags of meer zet door. Extra zachtheid stuurt de ontwikkelingen in toiletpapier, verfrissing en anti-bacteriële werking zijn sturende trends in vochtige doekjes.

De papierwarencategorie is in zijn totaliteit stabiel. Waar de volumes van zakdoekjes en tissues stijgen met 2,5 en 7,1 procent, daalt keukenpapier met 4,2 procent. Van toiletpapier werd afgelopen jaar 0,6 procent meer verkocht. Consumenten kopen niet meer papierwaren, maar hebben er wel meer geld aan gespendeerd. In geld groeit de markt met bijna 2 procent.

De verschuiving van 2-laags naar 3- en 4-laags in toiletpapier zet door. Dit is een langetermijntrend, die ertoe heeft geleid dat 3-laags nu de markt domineert (Nielsen). De 4-laagse producten zijn nu met bijna 30 procent van de markt groter dan de 2-laagse. De 1-laagsvarianten zijn in de statistieken niet meer terug te vinden.

Supermarktaandeel drogmetica zakt verder weg

Supermarkten hebben in drogmetica 2018 opnieuw prijs moeten geven aan de drogisterijen. Over de hele linie zakte het marktaandeel zo’n 2 procent weg. Dit blijkt uit onderzoek door GfK. Scheerproducten was een van de weinige productgroepen waarin wat terrein werd gewonnen. Foodretail kan niet op tegen drug, dat een breder en veel dieper assortiment kan bieden, sterk is in diepe acties en consumenten kan adviseren. Ketens als Action snoepen ook marktaandeel af, waar ook de drogisterijketens last van hebben. De beste drogmeticaverkoper is AH XL met een index van 140. Daarmee werd Dirk (nu 130) naar plek 2 verdrongen. AH supermarkten is met 126 de nummer 3. De uitgaven aan drogmetica in de supermarkten daalden volgens GfK licht en gingen van €150 in 2017 naar €148 in 2018.

Nog vaker in actie

De promotiedruk in de categorie blijft onverminderd hoog en is zelfs nog wat gestegen. In de totale markt gaat nu ruim een op de drie producten in actie weg (Nielsen 2019). De promodruk is het hoogst in toiletpapier met 39,2 procent over het laatste jaar. Bij vochtig toiletpapier, keukenpapier, zakdoeken en tissues liggen de promotieaandelen volgens Nielsen meest tussen de 25 tot 29 procent. Over de hele linie is sprake van een toenemende actiedruk. Waar het promotieaandeel in 2017 nog gemiddeld op 31 procent lag, groeide dit in over het afgelopen, lopende jaar door naar 36,7 procent.

Comfort en verfrissing

Essity lanceerde per week 12 Edet Comfort. Dit is een 3-laags toiletpapier met extra grote vellen voor meer comfort. De structuur van het papier is verbeterd: zachter en volumineuzer.

Kleenex lanceert Kleenex Water Fresh tissues. Dit zijn zachte, dikke, licht vochtige doekjes voor verfrissing van gezicht en handen die minimaal 95 procent puur water bevatten. Ze laten geen plakkerig gevoel achter en handen drogen snel. De hersluitbare thuisverpakking heeft 40 tissues, de hersluitbare meeneemverpakking heeft er 12. Verkrijgbaar in de versies Gentle, met aloë vera en vitamine E, en Hygienic Cleansing, met antibacteriële werking zonder alcohol.