nieuws

Promodruk supers bereikt recordhoogte

Food Data 2700

Promodruk supers  bereikt recordhoogte

ZALTBOMMEL – De promodruk in supermarkten is tot recordhoogte gestegen. IRI meet 23,3 procent over het eerste halfjaar.

Het is een stijging van 0,8 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Ter vergelijking: 10 jaar geleden lag het percentage van de omzet dat in één of andere vorm met een promotie werd verkocht nog op 13,3 procent, 10 procentpunten lager. Het gaat om cijfers exclusief de omzet bij Aldi en Lidl en exclusief vers, maar wel inclusief zuivel en kent-en-klaarmaaltijden. De grootste stijging zit in de productgroepen bier en koffie. Binnen bier wordt al meer dan de helft in promotie verkocht.

Promodruk stijgt sinds periode vier

IRI meet dat vooral sinds periode 4 de promodruk dit voorjaar stijgt, met 2,5 tot 3 procentpunten. Uit een analyse van Yenom blijkt dat er met name in de eerste maanden van dit jaar een forse groei zat in het aantal aanbiedingen. Deen heeft over de eerste zes maanden de meeste aanbiedingen: 3489 stuks. Nettorama geeft het meeste gas, met een index 175 op het aantal aanbiedingen in de schappen. Ook Yenom ziet bier en koffie als productgroepen met een sterke invloed van promoties. De supermarktvergelijker ziet echter ook groei van het aantal aanbiedingen wasmiddelen en drogmetica.

Lees ook: hoe ontwikkelt promodruk zich? 

Reageer op dit artikel