artikel

Achtergrond: waarom de wijnverkopen dalen

Food Data 3428

Achtergrond: waarom de wijnverkopen dalen

ROTTERDAM – Albert Heijn en Jumbo kwamen de afgelopen weken in het nieuws met opvallende aanpassingen van het wijnschap. AH verkoopt wijn in buisjes en wijntaps en Jumbo introduceert dit najaar 200 nieuwe wijnen en de Wijnvinder. Het is nodig. Cijfers van IRI tonen aan, dat de drank onder druk staat. Er is dit jaar (MAT 36) door de gezamenlijke supermarkten 6 miljoen liter wijn minder verkocht dan vorig jaar.

Alle goede bedoelingen en investeringen in wijnafdelingen van de laatste jaren ten spijt, de wijnverkopen door de fysieke supermarkten zijn flink gedaald. Uit de meest recente cijfers van IRI blijkt dat wijn onder druk staat. Waar in 2016 nog 226 miljoen liter wijn van de kassabanden rolde, is dat gedaald tot 218 miljoen in 2017 en 212 miljoen in 2018 (ieder jaar MAT 36). ‘De grootste daling zit in rode wijn, maar ook rosé en mousserend staan onder druk’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Witte wijn groeit nog wel, maar dit kan de daling van rood niet opvangen.’

Daling in supermarkt en slijterij

Van Beekveld meldt dat het volume wijnverkopen in zowel supermarkten als slijterijen afneemt. Ook de omzetten dalen. Van €1,053 miljard in 2016, naar €1,036 miljard in 2017 en €1,033 miljard in 2018 (ook MAT 36). ‘Er vindt een duidelijke verschuiving plaats naar online. Het hoeft dus niet zo te zijn dat er minder wijn wordt gedronken, maar er wordt minder door supermarkten verkocht’, laat ze weten. De online verkopen winnen wel, óók door spelers die door IRI niet worden gemeten. Het beeld hiervan is enigszins diffuus, omdat in de data van IRI wel AH.nl is opgenomen, maar Jumbo.com en Plus.nl. niet.

Smaakvoorkeur beter vaststellen

Met het gegeven dat de fysieke supermarkten minder wijn verkopen is het dus niet vreemd dat ketens van alles proberen om de wijnverkopen weer op te krikken. Zo inspireert AH zijn klanten door hen wijn te laten ontdekken aan de hand van wijn in buisjes, de zogeheten Wine in Tubes. Hierdoor zullen AH-klanten, als het goed is, hun eigen smaakvoorkeur veel beter kunnen vaststellen. Ook wil de marktleider met de introductie van de wijntap afrekenen met het imagoprobleem dat de bag-in-boxwijn volgens ‘Zaandam’ heeft. Er zijn onlangs achttien wijntaps toegevoegd aan het assortiment. Jumbo investeert eveneens heel nadrukkelijk in wijn, met de introductie dit najaar van tweehonderd nieuwe wijnen en de Wijnvinder, waarbij klanten hulp krijgen bij hun selectie. Door een aantal vragen te beantwoorden over de gelegenheid en de gewenste smaak, krijgen Jumbo-appgebruikers sinds kort hulp bij hun wijnkeuze.

Spar-ondernemer lanceert dennenbier

Bij de opening van zijn nieuwe winkel, lanceert Spar-ondernemer Tim op den Brouw een eigen Tripel met dennentoppen.

Lees het hele artikel >>>

Leren mensen betere wijnen te drinken

Of deze initiatieven de wijnverkopen weer gaan stuwen, is de vraag. Volgens Joost Schaaff, mede-eigenaar van WineStein, de digitale sommelier, is dé manier om de wijncategorie te laten groeien, mensen betere wijnen te laten drinken en niet vaker of meer te laten consumeren. ‘Maar doordat de gemiddelde Nederlander vrijwel niets van wijn weet, is dit geen eenvoudige opgave. Door de klant van hoogstaand advies te voorzien, help je hen en zullen ze meer gaan uitgeven, net als in de horeca. In het verlengde hiervan kun je klanten inspireren door bijvoorbeeld bij mosselen de best passende wijn te adviseren’, aldus Schaaff.

Wijn heeft toch veel groeipotentieel

Hij vindt het wel geweldig om te zien dat ketens de wijncategorie echt serieus beginnen te nemen. ‘Ik ben er namelijk van overtuigd dat wijn veel groeipotentieel heeft. Als de klant in de supermarkt van steeds beter advies wordt voorzien en ook steeds mooiere wijnen kan kopen, ontwikkelt hij zijn smaak. Dit is voor iedereen van belang en op termijn zeker ook voor de betere speciaalzaak en webshop.’  Schaaff is optimistisch over de veranderingen die met name Jumbo doorvoert. ‘Wijn was voor Jumbo jarenlang een categorie met een zeer laag aandeel. Ze hebben het assortiment grondig geanalyseerd en een grote upgrade gegeven. Hiernaast wordt er nu gedifferentieerd, door het assortiment te koppelen aan het soort winkel. Ik verwacht hier veel van, maar de aanpassingen zijn recent doorgevoerd, dus is het nog wat voorbarig om iets over het resultaat te kunnen zeggen.’

Huiswijnomzet in literflessen daalt

Alexandra Pouderoyen, voormalig wijnkoper bij zowel Plus als Jumbo en sinds februari van dit jaar werkzaam voor Hema, constateert dat overall in Nederland steeds betere wijnen worden gedronken. ‘De huiswijn-omzet in literflessen is landelijk dalende’, aldus de Wijnkoper van het Jaar in 2014, die destijds in dienst was bij Plus. ‘De meest verkochte wijnen bij Hema zijn zeker niet de goedkoopste wijnen. Integendeel.’

Bijna net zo veel wit als rood

Ook zij beaamt dat witte wijn aan een opmars bezig is. Pouderoyen: ‘Er wordt nu net zoveel wit als rood gedronken in ons land, terwijl een aantal jaar geleden de verkopen van rode wijn die van wit ver overstegen. Ik denk dat dit te maken heeft met een aantal wittedruivensoorten dat de laatste jaren zeer populair is geworden zoals pinot grigio, verdejo en grüner veltliner. Deze laatste is in ons Hema-assortiment één van de hardlopers en we spotten regelmatig zelfs sommeliers die onze Grüner Veltliner komen halen.’

Franse wijnen dalen het hardst

De grootste daling in wijnverkopen valt in het supermarktkanaal waar te nemen bij de Franse wijnen, constateert IRI. Hiervan wordt 7 miljoen liter minder verkocht dan twee jaar geleden door de gezamenlijke supers. Ook andere landen staan onder druk. Alleen de Australische wijnen groeien. ‘We zien wél positieve ontwikkelingen voor het kleinformaat, een flesje voor één of twee glazen en toch ook de bag-in-boxverpakkingen’, weet Van Beekveld. Ook Pouderoyen neemt dit waar. ‘De trend is dat er dan wel ietsje minder wijn wordt gedronken, maar wel van betere kwaliteit. Wij zien de verkoop van kleine flesjes en van kwalitatief erg goede, iets duurdere wijnen stijgen. Cava groeit nog steeds in het mousserende segment en wijnen met minder alcohol of geheel alcoholvrije wijnen worden steeds gewoner gevonden. Wij zien dat bij Hema terug in de populariteit van de alcoholvrije Hugo.’

Groeiende vraag naar biologische wijnen

Woordvoerder Sophie van de Fliert trekt namens Plus eenzelfde conclusie. ‘Alcoholvrije wijnen en wijnen met een lager alcoholpercentage winnen aan populariteit. Tevens is er een groeiende vraag naar biologische wijnen en wijnen in kleinere flesjes. Deze laatste zijn vooral populair bij één- tot tweepersoonshuishoudens en de oudere doelgroep. Bovendien wordt de bag-in-box steeds populairder. Hiermee kunnen klanten hun eigen wijn thuis tappen. En het is zeker waar dat witte wijn steeds populairder wordt.’

Lees ook: AH zet in op wijntapdoos

Reageer op dit artikel