artikel

Zondagsomzet: feiten en cijfers

Food Data 3315

DOETINCHEM – De zondag is inmiddels goed voor voor 5,6 procent van de supermarktomzet. Vooral jongeren doen vaak boodschappen op zondag. Dirk van den Broek is van alle supermarkten de keten met het hoogste aandeel op zondag. De feiten en cijfers over de zondagsomzet op een rijtje.

Zondagsomzet: feiten en cijfers
Foto: ANP

De zondagsomzet van Nederlandse supermarkten is aan het stijgen. Dit komt voor een deel nog altijd door de toename van het aantal winkels dat op zondag de deuren opent, maar het is ook zo dat Nederlanders steeds meer gewend raken aan het feit dat supermarkten iedere zondag open zijn. Detailhandel Nederland kwam recent met het cijfer naar buiten dat inmiddels in bijna 70 procent van de gemeenten winkels in principe iedere zondag open mogen. Steeds meer supermarkten sluiten nog amper de deuren. Aan het begin van dit jaar werd bijvoorbeeld duidelijk dat op 1 januari één op de vijf Nederlandse supermarkten zijn deuren opende.

Omzetaandeel zondag totaal

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK komt naar voren dat in het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal het percentage van de weekomzet dat door Nederlandse supermarkten op zondag wordt geboekt is gestegen van 4,9 procent naar 5,6 procent.

Grafiek: Distrifood (Infogram)

Zondagsomzet per klantengroep

Als naar de verschillende klantengroepen wordt gekeken, dan blijken het vooral jonge huishoudens te zijn die op steeds grotere schaal hun boodschappen bij de supermarkt doen op zondag. Van iedere €100 die zij uitgeven in de supermarkt wordt inmiddels €9,50 op zondag gespendeerd. Oudere huishoudens komen nog altijd liever doordeweeks of ’s avonds in de supermarkt, zo blijkt uit de cijfers van GfK over het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal.

Grafiek: Distrifood (Infogram)

Omzetaandeel zondag per formule

Dan is het nog interessant om te kijken welke formules het relatief goed doen op zondag. De koploper onder de Nederlandse supermarkten blijkt Dirk van den Broek te zijn, waar zo’n beetje 9 procent van de weekomzet opd e laatste dag wordt gedaan. Aldi loopt relatief nog achter, maar is wel bezig met een inhaalslag. Met een index van 158 is Aldi de snelste groeier onder de zondagssupers zoals die door GfK worden gemeten. Alleen Dekamarkt deed het in het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal iets minder op zondag dan een jaar eerder. Dirk bleef ongeveer gelijk, terwijl alle andere ketens een index van boven de 110 wisten te boeken. Plus is met een plus met 20 procent de tweede snelste groeier, gevolgd oor Albert Heijn met een toename van het percentage van de omzet op zondag met 14 procent.

Grafiek Distrifood (Infogram)

Lees ook: Jongere shopt liever op zondag dan online

Reageer op dit artikel