artikel

Food Data: Wat doet online met het rendement?

Food Data 3217

Food Data: Wat doet online met het rendement?

HOUTEN – Het rendement van supermarkten die e-commerce-activiteiten ontplooien komt over een heel jaar gerekend gemiddeld €39.000 lager uit dan het rendement van supermarkten zonder online-activiteiten. Dat stelt financieel retailspecialist Marshoek, die voor het eerst de kosten van onlinefoodverkoop in beeld heeft gebracht. ‘Elke euro online omzet kost 5 cent en daar moet je dan ook nog eens het kannibalisatie-
effect bij optellen’, zegt  senior retailconsultant Joeri van Rens van Marshoek.

Online foodverkoop kost geld. Daar is zo’n beetje iedereen in de branche wel van overtuigd. Maar de vraag hoeveel geld dat dan kost, bleef tot nu toe onbeantwoord. Bij Marshoek hebben ze in het kader van de jaarlijkse benchmark supermarkten een berekening gemaakt die de kosten van onlineverkoop in beeld brengt. Marshoek heeft voor de benchmark de gegevens van 265 supermarkten van zelfstandig ondernemers verzameld. Onder hen zit een substantieel aantal supermarkten dat inmiddels e-commerce-activiteiten ontplooit, zegt Joeri van Rens van Marshoek. ‘De hoeveelheid data is daarmee groot genoeg om de berekeningen te rechtvaardigen’, aldus de retailconsultant.

Elke online euro kost €0,05

Marshoek is voor de berekening uitgegaan van een supermarkt met een weekomzet van €200.000. Dat ligt €40.000 boven het gemiddelde omzetniveau van de 265 in de benchmark vertegenwoordigde supermarkten. De keuze voor €200.000 is ingegeven door het feit dat het vooral de grotere supermarkten zijn die aan onlinefoodverkoop doen, zegt Van Rens.  De kosten van onlinefoodverkoop vallen in twee delen uiteen. ‘Je hebt kosten die direct met onlineverkoop te maken hebben. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan brandstofkosten, kosten van het leasecontract of aanschafkostenvan het bestelbusje, uurloon van de chauffeur of pickkosten in de winkel’, somt Van Rens op. ‘Op basis van de gegevens die wij nu hebben, kun je stellen dat er op elke euro die er  online wordt verkocht een negatief rendement zit van 5 procent. Anders geformuleerd: elke online euro kost dus 5 cent.

Gemiddeld omzetaandeel 4,2 procent

Uit de gegevens van de supermarkten die online actief zijn, blijkt dat e-commerce gemiddeld goed is voor een omzetaandeel van 4,2 procent. Op een weekomzet van €200.000 is dat €8400. Dat betekent dat e-commerce die supermarkten wekelijks €420 (8400 x €0,05) kost. Op jaarbasis kom je dan uit op een kleine €22.000’, rekent Van Rens voor.

Omzet kannibaliseert op winkelomzet

Het tweede deel van de onlinekosten heeft te maken met het kannibaliserende effect van online op de winkelomzet. Van Rens: ‘De omzet van supermarkten met e-commerce- activiteiten groeit harder dan de omzet van supermarkten zonder e-commerce. Een deel van die snellere omzetgroei (30 procent) gaat echter ten koste van de omzet in de fysieke winkel. Dat betekent dat je op dat deel van de omzet geen nettomarge van 3,8 procent, maar een minmarge van 5 procent maakt. Als je dat uitrekent, kom je voor een supermarkt met een omzet van €200.000 per week uit op een rendementsverlies van circa €17.000 op jaarbasis. Opgeteld bij die 22.000 kom je dan uit op €39.000. Dat komt er op neer dat zo’n 10 procent van het rendement van supermarkten onder druk staat’, concludeert Van Rens, ‘want gemiddeld halen alle 265 supermarkten uit onze benchmark een rendement van €395.000 per jaar.’

Kanttekeningen bij de cijfers

De retailconsultant van Marshoek maakt wel een paar kanttekeningen bij de cijfers. ‘Bij veel supermarkten komt het grootste deel van de onlineomzet voor rekening van bedrijven en instellingen. Dan praat je al snel over bestellingen van soms wel tot €250 à €300. Dat levert natuurlijk een ander kostenplaatje op dan bestellingen van €70 tot €80. Daarnaast biedt bijvoorbeeld Plus de mogelijkheid van Express-bestellingen. Zij vragen daarvoor een vergoeding van €9 en dat komt dichter in de buurt van de kosten die supermarkten moeten maken.’ En Van Rens wil zeker niet gezegd hebben dat supermarkten maar moeten stoppen met online, want e-commerce is niet meer weg te denken uit de supermarktsector. Het is gewoon een wijze waarop klanten straks ook boodschappen zullen doen.

Loonkostenpercentage loopt flink uiteen

Omdat de presentatie van het benchmarkrapport in de Verspillingsfabriek in Veghel werd gehouden en de middag in het teken stond van (het terugdringen van) verspilling, heeft Van Rens het verspillingspotentieel van een gemiddelde supermarkt uit de benchmark in beeld gebracht. Niet onverwacht zijn de loonkosten de grootste kostenpost waarop kan worden bezuinigd. Die loonkosten lopen nogal uiteen bij de diverse zelfstandige ondernemers. ‘Er zijn er die op een loonkostenpercentage van 5 procent zitten, maar er zijn ook ondernemers die boven de 10 procent uitkomen. De allerhoogste waarde lag bij 11 procent’, aldus de retailconsultant van Marshoek.

Het gemiddelde loonkostenpercentage bij de 265 ondernemers bedraagt 7,8 procent. ‘We hebben de loonkosten van alle ondernemers die boven dat gemiddelde van 7,1 procent zaten, teruggerekend naar het gemiddelde. Dan kom je uit op een besparing van ruim €60.000 per winkel per jaar.’ Dat bedrag moet wel in perspectief worden geplaatst, aldus Van Rens. ‘Er zit ook een andere kant aan het verhaal. Supermarkten met hogere loonkosten hebben vaak een betere marge en lagere derving, omdat ze met oudere en ervaren personeelsleden werken. Die letten er vaak net wat beter op dat producten moeten worden weggegooid en hebben ook meer oog voor margerijke producten. Dat compenseert de hogere loonkosten.’

Derving is een andere grote kostenpost

Gemiddeld wordt er in de supermarkten uit de benchmark voor €2500 per week weggegooid. Volgens de deskundigen van De Verspillingsfabriek is er in de goederenstromen van supermarkten een bespaarpotentieel van 20 procent aanwezig. Dat komt neer op €500 per week ofwel €26.000 per jaar. Ook op ander gebieden is er nog verbeterpotentieel voor zelfstandige ondernemers. In totaal komt Van Rens uit op een bedrag van €126.000 per jaar per winkel. ‘Toen ik dat  bedrag noemde, begon de zaal te lachen.  Natuurlijk snap ik dat we niet in een ideale wereld leven. En ik vind ook dat besparen geen doel op zich moet zijn. Maar dat laat
onverlet dat de 3,8 procent nettomarge die zelfstandige supermarkten nu gemiddeld realiseren, absoluut voor verbetering vatbaar is. En het goede nieuws voor supermarktondernemers is dat ze zelf invloed hebben op dat percentage.’

Zie ook: Kleinste Jumbo is wel groot in online

Reageer op dit artikel