nieuws

Unilever, PepsiCo, Nestlé in palmolie-project

Fabrikanten 917

Unilever, PepsiCo, Nestlé in palmolie-project
Foto: Shutterstock

ROTTERDAM – Unilever, Nestlé, PepsiCo en Mondelez stappen in een satellietproject tegen ontbossing in Indonesië en Maleisië. Het moet voorkomen dat oerbossen verdwijnen voor palmbomen.

In totaal wordt het project door tien grote palmoliegebruikers gedragen, meldt het NOS vrijdag. Met radarbeelden van satellieten wordt ontbossing van oerbossen ten behoeve van palmbomen tegengegaan in Indonesië en Maleisië, zo is het plan. Het voordeel van deze radarbeelden is dat ook bij bewolking gecontroleerd kan worden.

Duurzame palmolie

De voedingsbedrijven willen over een paar jaar alleen nog maar duurzame palmolie inkopen, waar dus geen bos meer voor wordt gekapt. Maar de controle op lokale producenten is moeilijk. Palmolie is wereldwijd de meestgebruikte plantaardige olie en zit in onder meer pindakaas, koekjes en margarine. De palmbomen die de olie produceren, groeien alleen in tropische gebieden. In landen als Indonesië zijn veel oerbossen gekapt om plaats te maken voor plantages.

Unilevers tienjarenplan

Petra Meekers namens Unilever: ‘We zijn verheugd deze geavanceerde techniek te ondersteunen. Zo kunnen we sneller iets doen aan mogelijke problemen bij onze leveranciers.’ Het bedrijf is bezig met een tienjarenplan om alleen nog gecertificeerd duurzame palmolie in te kopen. In drie jaar tijd is het gebruik van duurzame palmolie gestegen van 19 procent (2015) naar 67 procent (2018). Hiermee is de doelstelling van 80 procent vorig jaar overigens niet gehaald. De onderneming beloofde in 2014 dat in 2020 wereldwijd alleen nog duurzame palmolie van duidelijke herkomst te gebruiken.

Wageningen Universiteit en Satelligence

De Wageningen Universiteit en het Nederlandse bedrijf Satelligence zijn als ontwikkelaars bij het project betrokken. ‘Wij kunnen uit de beelden opmaken of iets ontbossing is of niet en op welke schaal die plaatsvindt’, zegt Satelligence-directeur Niels Wielaard. ‘Als er oerbossen gekapt worden, dan gaat er een waarschuwing naar de concerns die in dat gebied toeleveranciers hebben.’ Vervolgens is het aan de afnemer om de producent tot de orde te roepen.

Nestlé en satellieten

In september 2018 kondigde Nestlé, nu ook een van de deelnemende fabrikanten, al aan satellieten in te zetten om te controleren dat palmolieleveranciers aan het bedrijf zich niet schuldig maken aan ontbossing. Of de twee projecten naast elkaar gaan bestaan of dat dit de eerdere methode vervangt, is onduidelijk.

Reageer op dit artikel