nieuws

Tony’s Chocolonely boekt stevige omzetgroei

Fabrikanten 1880

Tony’s Chocolonely boekt stevige omzetgroei
Foto: ANP

AMSTERDAM – Het verantwoorde chocolademerk Tony’s Chocolonely boekte over het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 26,6 procent. De winstgevendheid kreeg echter een behoorlijke knauw.

Dat meldt De Telegraaf vanmorgen. Tony’s Chocolonely boekte in het gebroken boekjaar van 1 oktober 2018 tot en met 30 september van dit jaar een omzet van €70 miljoen met een winst van €2656. Een jaar eerder boekte de fabrikant die inzet op slaafvrije chocolade nog €2,5 miljoen aan winst.

Transitiejaar door investeringen in groei en productie

Topman, chief chocolate officer geheten bij het bedrijf, Henk Jan Beltman heeft wel een verklaring voor de gedaalde winstgevendheid. ‘Wij zitten in een transitiejaar waarin we internationaal een stap willen zetten en we zijn een fabriek aan het bouwen. Dat kost geld. Tot nu toe hebben we ieder jaar winst kunnen maken, alleen dit jaar niet. In de toekomst maken we betere winst, dat beloof ik je’, zegt hij in de krant.

Tony’s Chocolonely voert gesprekken met investeerders

De onderneming is al een tijdje op zoek naar externe versterking. Daartoe worden gesprekken gevoerd met mogelijk overnamepartijen en investeerders. Beltman zegt daarbij op dit moment de voorkeur te geven aan een investeerder boven een overname door een multinational als Unilever. ‘Als ik in mijn hart kijk, denk ik dat het nu nog te vroeg is om te vertrekken. Dus dan denk ik eerder aan een investeerder dan een overname. Dat zou een grote chocolademaker of een impactinvesteerder kunnen zijn. De gesprekken daarover gaan heel goed.’

De cijfers zijn niet helemaal nieuw. In een interview met RTL Z vertelde Beltman eerder al over de omzetstijging van €55 naar zo’n €70 miljoen. Dat was echter nog voor het daadwerkelijke afsluiten van het boekjaar door de onderneming.

Reageer op dit artikel