nieuws

RCC tikt margarine-uitdager op vingers

Fabrikanten 1364

AMSTERDAM – De Reclame Code Commissie vindt de anti-palmoliecampagne van het duurzame margarinemerk The Flower Farm deels misleidend. De uitdager van de gevestigde margarinemerken moet bepaalde uitingen op de verpakking , in een commercial, op social media en op de website aanpassen.

RCC tikt margarine-uitdager op vingers
Foto: website The Flower Farm

De zaak was aangespannen door de European Palm Oil Alliance (EPOA). Die had een klacht ingediend over de manier waarop The Flower Farm inspeelt op de behoefte van consumenten om duurzame keuzes te maken.

Alternatief zonder palmolie

Het augustus dit jaar gelanceerde margarinemerk The Flower Farm profileert zich als hét alternatief voor reguliere margarines die vaak palmolie als basis hebben. Zo is op het deksel te lezen ‘Eat plants. Not palm please’. En op de zijkanten staan uitingen als ‘Smeren zonder palmolie’ en ‘No palm’. De duurzame margarine gebruikt sheaboter in plaats van palmolie, een plantaardig vet dat wordt gewonnen uit de vruchten van de karitéboom, een boom die vrij groeit op Afrikaanse savannes. Het merk speelt daarmee in op de behoefte van consumenten naar meer duurzame producten. De margarine wordt verkocht door onder meer Albert Heijn, Jumbo en Plus is in hun webshops te zien.

In strijd met Code

The Flower Farm mag bovenstaande uitingen blijven gebruiken en ook blijven benadrukken dat het product palmolievrij is. Ook mag het bedrijf alarm blijven slaan over wat het de palmoliecrisis noemt. Bepaalde uitingen gaan de RCC echter te ver omdat ze niet kunnen worden onderbouwd, zo blijkt uit de uitspraak. De RCC vindt bijvoorbeeld de claims van The Flower Farm die suggereren dat voor palmolie (alle) tropisch regenwoud moet worden verwoest onjuist en in strijd met de Reclame Code.

Dat geldt ook voor de claim dat door het gebruik van palmolie dieren, zoals orang-oetans en tijgers, worden uitgeroeid. En de rekensom dat een gezin elk jaar 30 vierkante meter regenwoud spaart als het de margarine van The Flower Farm gebruikt, is volgens de RCC in strijd met de Milieu Reclame Code.

Flower Farm moet teksten aanpassen

The Flower Farm moet daarom de tekst op de verpakking over het verwoesten van regenwoud door palmolie aanpassen. Dat geldt ook voor andere uitingen zoals een tv-commercial, een kindertekeningenvideo en uitingen op website en social media. Het alternatieve margarinemerk besloot zelf al uitingen over aantallen door ontbossing gestorven dieren te verwijderen.

De margarine van The Flower Farm wordt onder meer door Jumbo verkocht. Foto: website Jumbo.

‘Duurzame palmolie beste alternatief’

MVO, de ketenorganisatie de ketenorganisatie voor oliën en vetten, stelt al jaren dat duurzame gecertificeerde palmolie het beste alternatief is voor palmolie. Frans Claassen, directeur van MVO en voorzitter van EPOA, voelt zich gesteund door de uitspraak, alhoewel er nog wel uitdagingen zijn. ‘Er zijn nog steeds uitdagingen bij de productie van palmolie, maar Nederland is koploper in Europa als het gaat om het gebruik van duurzame palmolie.’ Hij daagt supermarkten en voedingsmiddelenproducenten om alleen nog gecertificeerde duurzaam geproduceerde palmolie te verwerken.

Toelichting Flower Farm

The Flower Farm stelt in een reactie aandacht te blijven vragen voor ontbossing. Het bedrijf stelt te geloven in palmolievrije producten en duurzame alternatieven, zoals sheaboter, die – anders dan palmolie – altijd gegarandeerd 100 procent ontbossingsvrij zijn. ‘Dat is de missie van The Flower Farm.’

Reageer op dit artikel