nieuws

Unilever scherpt plastic aanvalsplan aan

Fabrikanten 702

Unilever scherpt plastic aanvalsplan aan

ROTTERDAM – Unilever heeft zijn eigen doelstellingen rondom plastic aangescherpt. Het concern wil onder andere nieuw plastic in verpakkingen reduceren met 50 procent tegen 2025.

De reductie komt voor een derde door absolute reductie van plastic (meer dan 100.000 ton plastic) bijvoorbeeld door hervulbare- en herbruikbare verpakkingen en producten zonder verpakking, aldus het concern. Voor 2/3 via een substantiële toename van gerecycled plastic in verpakkingen (PCR).

Meer inzamelen dan op de markt brengen

Tevens wil Unilever meer plastic inzamelen en verwerken dan Unilever zelf op de markt brengt, eveneens tegen 2025. Dat gaat via directe investeringen en met nieuwe partners bij collectie en verwerking, het inkopen van gerecycled plastic voor nieuwe verpakkingen en deelname aan uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (EPR), waarbij Unilever rechtstreeks financieel bijdraagt aan inzameling van verpakkingen.

Innovaties delen

De maatregelen komen bovenop eerdere maatregelen. In 2017 heeft Unilever naar eigen zeggen als eerste in de sector wereldwijd aangekondigd 100% van haar plastic verpakkingen in 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te ontwikkelen. In 2018 heeft Unilever ingezet op minder plastic door lichtgewicht verpakkingen te ontwikkelen. Verder deelt het concern innovatieve technologieën die bewust extern worden gedeeld zodat ook andere bedrijven ze kunnen toepassen. In 2019 heeft Unilever ook een aantal technische uitdagingen met partners weten op te lossen, zoals recycling van zwarte plastic verpakkingen.

 

 

Reageer op dit artikel