nieuws

Chiquita-banaan is roze in borstkankermaand

Fabrikanten 888

Chiquita-banaan is roze in borstkankermaand
Bron: Chiquita

AMSTERDAM – Chiquita heeft zijn bananen ‘versierd’ met een roze sticker. Met de ‘pink ribbon’-sticker vraagt de bananenhandelaar aandacht voor borstkanker.

In de maand oktober, borstkankermaand, liggen de 200 miljoen speciale bananen wereldwijd in de supermarkt. ‘Als het goed is liggen de Chiquita-bananen met de pink sticker inmiddels in alle Albert Heijn-winkels’, zegt marketingmanager Peter Bolijn. Het is de derde keer dat Chiquita bewustwording over borstkanker probeert te verhogen tijdens borstkankermaand.

Miss Chiquita

De iconische blauwe sticker is volgens Chiquita vervangen door het internationale symbool van de borstkankercampagne, de pink ribbon, omdat de ambassadeur een vrouw is. ‘Een belangrijke reden voor Chiquita om zich in te zetten voor deze zaak is dat onze ambassadeur een vrouw is – Miss Chiquita, de ‘first lady of fruit’’, staat in het persbericht. ‘Daarnaast behoort de banaan tot de populairste fruitsoorten in de wereld. Ze staan bij bijna iedereen op de keukentafel. Dit maakt het fruit tot een ideaal medium om grote groepen mensen te bereiken en het bewustzijn te vergroten.’ De borstkankermaand is een jaarlijks terugkerende mondiale campagne die door kankerfondsen over de hele wereld wordt georganiseerd. Borstkanker is op dit moment de meest voorkomende vorm van kanker onder vrouwen en de op één na meest voorkomende vorm in het algemeen.

Supermarkten en Pink Ribbon

In de foodindustrie wordt vaker samengewerkt of gedoneerd aan Pink Ribbon. Zo haalde Deen een jaar geleden €20.610 op voor het goede doel door roze boeketten bloemen te verkopen. Albert Heijn haalde met dezelfde actie meer dan €200.000 op.

Reageer op dit artikel