nieuws

Nestlé: ‘Snellere innovatie is noodzaak’

Fabrikanten 1374

Nestlé: ‘Snellere innovatie is noodzaak’
Foto: Nestlé

VEVEY – Nestlé heeft het tempo van innovaties de afgelopen jaren uit noodzaak stevig opgevoerd. ‘Door de opkomst van de digitale wereld is alles veranderd. De merkenloyaliteit van onze ouders bestaat niet meer.’

Dat zegt Nestlé-topman Mark Schneider, die tijdens een bezoek aan Amsterdam een interview gaf aan dagblad De Telegraaf. ‘Consumenten proberen dan eens dit en dan weer dat. Door de digitale wereld kunnen start-ups veel makkelijker de markt betreden. Als je kijkt naar de laatste 5 jaar zijn start-ups gegroeid, middelgrootte bedrijven een klein beetje en grote bedrijven, als Unilever en Nestlé, verliezen terrein.’

Snelle innovatie oplossing voor trend

De oplossing zit hem volgens Schneider in snellere innovatie. Schneider: ‘Je moet op deze trend inspelen door zo snel mogelijk met nieuwe innovatieve producten komen. Je moet de processen versnellen: de fabricage, de distributie en de logistiek. Vroeger had je twee keer per jaar een nieuwe kledingcollectie. Zara wisselt nu elke vier tot zes weken. Bij voedsel en drinken gebeurt hetzelfde.’

Nestlé gelooft sterk in vegan food

Schneider wijst bij innovatie ook op veranderingen in het consumptiepatroon. ‘Ook is er een trend naar gezond en duurzaam voedsel. Wij investeren jaarlijks 1,7 miljard Zwitserse francs aan R&D. Daar begint het.’Een deel van die omgerekend €1,6 miljard gaat naar vegan food. ‘Daar geloof ik sterk in. Niet iedereen hoeft vegetariër te worden, maar de trend is onmiskenbaar: minder vlees. Mensen worden steeds meer flexitariër. Ik denk dat voedsel dat op planten is gebaseerd erg groot wordt. Binnen korte tijd is vegan zo goed, dat je het verschil met vlees niet proeft.’

 

Reageer op dit artikel