nieuws

Premium-strategie Nestlé werpt vruchten af

Fabrikanten 1167

Premium-strategie Nestlé werpt vruchten af
Foto: Shutterstock

VEVEY – Het bedrijfsresultaat van de grootste foodfabrikant ter wereld, het Zwitserse Nestlé, steeg harder dan verwacht. De omzetgroei op eigen kracht bedroeg in de eerste zes maanden 3,6 procent, tegen 2,8 procent in dezelfde periode vorig jaar.

De verkopen van Nestlé uit kwamen in de eerste zes maanden uit op 45,5 miljard Zwitserse frank, ongeveer €41,2 miljard. Een jaar eerder boekte de multinational in het eerste halfjaar nog een omzet van 43,9 miljard frank.

Nettowinst van Nestlé viel flink lager uit

De nettowinst daalde wel flink tot 5 miljard frank, een min van 14,6 procent. Vorig jaar kon Nestlé in de eerste jaarhelft nog de winst van de verkoop van de Amerikaanse snoeptak aan Ferrero in de boeken zetten. Nestlé herhaalde zijn verwachtingen voor heel 2019.

Bedrijfsresultaat profiteerde van inzet op premium-assortiment

Het bedrijfsresultaat (trading operating profit) nam met 17,1 procent toe, meer dan analisten hadden verwacht. Daarmee lijkt de strategie van de onderneming om in te zetten op premium-producten zijn vruchten af te werpen. Autonoom bedroeg de groei van de omzet zelfs 3,9 procent.

Grondstoffenprijzen zorg voor tweede helft van het jaar

Topman Mark Schneider waarschuwde rond de presentatie van de jaarcijfers wel voor hogere grondstofprijzen in de tweede helft van het jaar. De strategie om meer in te zetten op premium-producten moet Nestlé echter de komende jaren meer groei bezorgen.

Reageer op dit artikel