nieuws

Unilevers omzet daalt door verkoop margarine

Fabrikanten 1100

Unilevers omzet daalt door verkoop margarine
Foto: Shutterstock

ROTTERDAM – Unilever ziet zijn omzet met bijna 1 procent dalen door de verkoop van zijn margarinetak. De onderliggende omzet viel wel 3,3 procent hoger uit.

Dat blijkt uit de door Unilever gepubliceerde cijfers over het eerste halfjaar. De totale omzet van de fabrikant zakte met 0,9 procent tot €26,1 miljard, wat kwam door de verkoop van de margarinetak vorig jaar.

Onderliggende omzet Unilever +3,3%

De onderliggende omzet, dus exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, klom met 3,3 procent vergeleken met een jaar eerder. De onderliggende operationele winst was iets meer dan €5 miljard. Het concern handhaafde zijn verwachting voor de onderliggende groei dit jaar. Daarbij voorspelt het bedrijf dat de omzetgroei in 2019 uitkomt aan de onderkant van de meerjaarsverwachting van 3 tot 5 procent.

Unilever Food & Refreshment

In Europa en Noord-Amerika had Unilever te kampen met zwakkere ijsverkopen door wisselvallig weer. De ijsverkoop nam bedrijfsbreed wel licht toe, dankzij hogere verkopen in bijvoorbeeld Azië. Verder ziet de Food & Refreshment-tak van Unilever de theeverkoop dalen. Dit komt door een zwakkere consumentenvraag in ontwikkelde landen.

Gunstige wisselkoersen en opkomende markten

Unilever profiteerde van gunstige wisselkoerseffecten. Ook gaat het goed in opkomende markten, met name China en Zuidoost-Azië. Van de divisies presteerde vooral de tak voor huishoudelijke verzorgingsproducten goed. Unilever-ceo Alan Jope zegt in de halfjaarcijferpublicatie een consistente groei te zien. ‘Het versnellen van groei blijft onze topprioriteit en we blijven ons portfolio ontwikkelen.’ Ook zoekt de topman naar kanalen om verder mee te groeien en zal hij geografische kansen proberen te vinden.

Reageer op dit artikel