nieuws

Mega-afschrijving Gillette kost P&G miljarden

Fabrikanten 6687

Mega-afschrijving Gillette kost P&G miljarden
Foto: EPA

CINCINNATTI – Het grote Amerikaanse fmcg-concern Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een miljardenverlies geleden. Oorzaak is een afschrijving van 8 miljard dollar op het scheermerk Gillette.

De afschrijving was noodzakelijk door de aanhoudende hoge koers van de Amerikaanse dollar.  Daardoor komen internationale verkopen van Gillette voor minder geld in de boeken van Procter & Gamble terecht. Andere redenen zijn de toegenomen concurrentie op de markt voor scheerproducten en de verminderde uitgaven aan scheerproducten.

Markt voor scheerproducten flink veranderd

Procter & Gamble betaalde in 2005 57 miljard dollar voor Gillete, de wereldwijde marktleider in scheerproducten. De markt is sindsdien echter veranderd door de opkomst van concurrenten die vooral online verkopen tegen lagere prijzen.  Veranderende modetrends leiden er ook toe dat mannen zich minder vaak scheren. Alleen al op de Amerikaanse thuismarkt daalde de totale waarde van de scheermarkt met 11 procent, zo citeert persbureau Reuters cijfers van het bureau Euromonitor.

Opkomst van nieuwe concurrenten

Gillette zou onder meer last hebben van de Dollar Shave Club van Unilever en het door Edgewell Personal Care gekochte merk Harry’s. De waarde van het merk Gillette in de boeken bij P&G was echter nog steeds gebaseerd op de markt zoals die ten tijde van de overname in 2005 werkte.

Afschrijving drukt P&G stevig in rode cijfers

Door de afschrijving boekt Gillette over het kwartaal dat eindigt op 30 juni een nettoverlies van 5,24 miljard. Er was echter ook goed nieuws. De omzet van het hele concern, dat verder onder meer merken als Ariel, Ambi Pur en Pampers bezit, steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 4 procent naar 17,1 miljard dollar.

Winst per aandeel nam wel flink toe

Wanneer aan- en verkopen, bijzondere posten en wisselkoerseffecten uit de cijfers worden gefilterd is zelfs sprake van een toename met 7 procent. Daarmee deed P&G het beter dan verwacht. Dat gold ook voor de winst per aandeel, die 17 procent steeg. Vooral de merken rondom gezondheid deden het goed in het genoemde kwartaal.

Reageer op dit artikel