nieuws

AB InBev brengt Bud naar Nederland

Fabrikanten 4718

AB InBev brengt Bud naar Nederland
Bron: AB InBev

BREDA – Bierbrouwerij AB InBev brengt het in Amerika populaire biermerk Bud naar Nederland. Na de horeca volgt introductie van ‘the King of Beers’ dit najaar in de retail.

Bud is een Amerikaans lager dat daar onder de naam Budweiser verkocht wordt. Het pilsener, met een alcoholpercentage van 5 procent, wordt gebrouwen met natuurlijke ingrediënten, waaronder rijst.

‘Bierlandschap opfrissen’

‘Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premiumpilsener met een onderscheidende positionering. We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is’, zegt Nicolas Bartholomeeusen, directeur van de bierbrouwerij, in een persbericht. ‘The King van je eigen leven zijn en dit ook uitdragen is waar wij voor staan. Dat mogen wij met z’n allen best wat meer doen.’

Markt opschudden

De introductie in Nederland moet ook de markt opschudden, meldt Misset Horeca, waarbij AB InBev de ambitie uitspreekt niet meer de nummer 2 op de Nederlandse markt te willen zijn. ‘Met Bud gaan we fors investeren de komende decennia om een groot marktaandeel te winnen’, citeert Misset Horeca de horecadirecteur van AB InBev, Pieter Anciaux. ‘Pils is nog altijd 80 procent van het complete volume van de biermarkt. De afgelopen jaren is die pilsmarkt een beetje ingedommeld en wij gaan die markt nu dynamiseren.’

Budweiser

Het bier komt in Nederland als ‘Bud’ op de markt, en niet onder de naam ‘Budweiser’. In Europa botst Anheuser Busch namelijk met de Tsjechische brouwer Budweiser Budvar, die beide de merknaam hebben geregistreerd. ‘Vanwege onduidelijkheid wie dit als eerste deed, kiezen we ervoor om Bud te gebruiken’, zegt Wilco Heiwegen, corporate affairs manager bij AB InBev, erover tegen Misset Horeca. De situatie verschilt per land, waardoor het merk soms wel Budweiser heet.

Bud vanaf najaar in winkel

Bud wordt eerst gelanceerd in de Nederlandse horeca, met een focus op de Randstad. Vanaf het najaar zal het ook in de winkels te verkrijgen zijn. AB InBev richt zich met het biermerk voornamelijk op consumenten van 18 tot 35 jaar.

Reageer op dit artikel