nieuws

Brouwers: ‘meer bier met minder alcohol’

Fabrikanten 819

Brouwers: ‘meer bier met minder alcohol’
0.0-bier populair. Bron: Nederlandse Brouwers

DEN HAAG – De Nederlandse brouwers hebben meer bier verkocht in 2018. Vooral bier met minder alcohol en speciaalbier zijn populair.

De totale bierconsumptie groeide in 2018 met 2,8 procent. De verkoop van alcoholvrij bier is met ruim 30 procent in 2018 nog veel harder gestegen dan in voorgaande jaren al gebeurde en ook wordt meer speciaalbier verkocht. Dat staat in de jaarlijkse bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie van bierbrouwerijen.

Alcoholvrij bier populair

Sinds 2010 is de consumptie van dit zogenoemde 0.0 bier ruim vervijfvoudigd. Afgelopen jaren konden met 17,9 procent (2016), 24,7 procent (2017) al spectaculaire groeipercentages van alcoholvrij bier worden gerapporteerd. In 2018 heeft deze trend een substantiële versnelling ingezet. Sinds 2010 is de consumptie van 0.0 bier ruim vervijfvoudigd. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: ‘Na al een aantal jaren dubbele cijfers in de plus zou je misschien denken dat de groei wel een keer wat stabiliseert, maar we zien juist een ongekende versnelling met deze stijging van 32,4 procent.’ Inmiddels is 1 op de 20 genuttigde biertjes al alcoholvrij.

Bron: Nederlandse Brouwers

Speciaalbier

Naast alcoholvrije zit speciaalbier zit ook nog steeds in de lift, de consumtie steeg met 10,2 procent in 2018. Opvallend daarbij is het snel toenemende aanbod van laag-alcoholische speciaalbieren. Nederlandse Brouwers, naar eigen zeggen samen goed voor 95 procent van de bierproductie in ons land, voorspelt dat dit ‘bewuste genieten’ gaat doorzetten. Dat sluit aan bij ‘zowel de trend van het steeds meer verantwoord omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier.’

Bron: Nederlandse Brouwers

Ook export nam toe

Ook de Nederlandse bierexport nam toe en overstijgt met een aandeel van 60 procent van de totale productie ruimschoots de binnenlandse consumptie. ‘Ons bier wordt ook in het buitenland gewaardeerd. Van oudsher, als typisch Nederlands, hoogwaardig product. Maar ook als toonbeeld van innovatie en nieuwe smaken. Een combinatie die past bij mondiaal toenemende belangstelling voor speciaalbier’, aldus Cees-Jan Adema.

Reageer op dit artikel