nieuws

Vleesreus Vion denkt aan vleesvervangers

Fabrikanten 1990

Vleesreus Vion denkt aan vleesvervangers
Het logo van Vion is zichtbaar op de verpakking.

BOXTEL – Vleesconcern Vion kijkt naar de mogelijkheid om zelf een assortiment vleesvervangers op de markt te brengen. Daarmee wil het bedrijf inspelen op de afnemende groei van de vleesconsumptie in West-Europa.

Bestuursvoorzitter Ronald Logterink en financieel directeur John Morssink van Vion zeggen dit in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad naar aanleiding van de jaarcijfers van het concern. Volgens Morssink kan Vion op verschillende manieren tegemoet komen aan de de vraag bij consumenten naar proteïne. ‘Dat kan met vlees. En dat kan met plantaardige eiwitten.’ Logterink: ‘Overschakelen, althans deels, op de productie van vleesvervangers is zakelijk gezien een rationele stap.’

Salomon Foodworld mogelijk naar supermarkt

De markt is niet nieuw voor Vion, dat op de Duitse markt al actief is met het op de horeca gerichte merk Salomon Foodworld dat €261 miljoen aan omzet boekt met mozzarellasticks, vegetarische burgers en andere vleesvervangers. In Nederland is het merk vooralsnog alleen te krijgen bij de horecagroothandels van Sligro, maar Logterink stelt dat het maar een kleine stap is om het merk ook naar de detailhandel te brengen.

Omzet, winst en schuldenlast Vion dalen

Vion maakte bekend afgelopen jaar de omzet met 6,7 procent te hebben zien dalen tot €4,7 miljard. De nettowinst halveerde tot €10,2 miljoen door de lage verkoopprijzen van runderhuid. Ook de hoge inkoopprijs van varkens drukte de winst. Vion heeft wel zijn schuldenlast fors verlaagd.

Reageer op dit artikel