nieuws

A-merken in super groeien hardst in 10 jaar

Fabrikanten 3662

A-merken in super groeien hardst in 10 jaar
Foto's: Michel Zoeter

ZALTBOMMEL – De honderd grootste A-merken in de supermarkt zijn in omzet het hardst gestegen in tien jaar tijd. Gezamenlijk zette de Merken Top 100 2018 2,9 procent meer om dan de honderd succesvolste merken in 2017.

Dat blijkt uit de Merken Top 100 2018 van IRI Nederland en Foodmagazine. De totale omzet van de beste A-merken in de supermarktbranche stijgt met 2,9 procent naar €8,6 miljard (MAT 48, 2018). ‘Maar in totaal groeide de markt in 2018 met 3,5 procent ten opzichte van 2017, dus ze verliezen wel een beetje aandeel’, zegt IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld.

Tabakverkoop in supermarkt groeit

Tabaksmerk Marlboro is wederom het grootste merk. De omzet steeg met 4,9 procent ten opzichte van een jaar eerder naar €477,3 miljoen. Marlboro is niet het enige tabaksmerk dat groei laat zien: op Kent na stijgen zij allemaal. Dit komt deels door accijnsverhoging, maar ook door meerverkoop. Van Beekveld zegt dat dit laatste komt door kanaalverschuiving: ‘Langere openingstijden van supermarkten, drogisterijen die gestopt zijn met tabaksverkoop en de sluiting van kleinere speciaalzaken.’

Hertog Jan stijgt hardst in 10 jaar

Het onderzoeksbureau heeft ook gekeken naar ontwikkelingen op de lange termijn. In absolute omzet steeg biermerk Hertog Jan in 10 jaar tijd het hardst met €132 miljoen extra. Ze stegen ermee van plek 64 naar nummer 10 in de lijst. De groei lijkt er nog niet uit, want ook afgelopen jaar steeg Hertog Jan met 15,7 procent. Van de merken die in 2008 nog niet in de lijst stonden, is Melkunie met zijn 24e plek in 2018 de hoogste binnenkomer. Gevolgd door Optimel (27), Red Bull (31) en Purina (32).

Lees het Foodmagazine-artikel:

Mooie zomer drijft de Merken Top 100

Reageer op dit artikel