nieuws

Fuze Tea overduidelijke winnaar Intro Top 20

Fabrikanten 3094

Fuze Tea overduidelijke winnaar Intro Top 20
Foto: Michel Zoeter

ZALTBOMMEL – Fuze Tea van Coca-Cola is de overduidelijke winnaar van alle productintroducties in 2018.

Met €248.331 omzet per actieve week neemt Fuze Tea bovendien de vijfde plaats in van de introducties in de afgelopen 19 jaar. Opvallend, volgens onderzoeksbureau IRI Nederland, omdat de gezamenlijke weekomzet van de Intro Top 20 net als voorgaande jaren daalt. ‘Wat Coca-Cola laat zien met Fuze Tea is echt bijzonder. Deze ijsthee staat qua omzet in de top-5 van alle introducties van de afgelopen 19 jaar’, zegt IRI-onderzoeker Anne Lieke Ebbers. ‘Vooraf riep Coca-Cola al dat ze met Fuze Tea het succes van hun Zero-variant wilde evenaren. Dat is nét niet gelukt. Coca-Cola Zero leverde in het introductiejaar €278.000 per week op, Fuze Tea zit op €248.000 per actieve week.’

Green Tea Lemon

Van de varianten Fuze Tea scoort het 1,5 l-pak Green Tea Lemon het best, gevolgd door het 1,5 l-pak Mango-Kamille en Perzik-Hibiscus, beide zitten tegen de €2 miljoen aan op jaarbasis. De kleinere flesjes doen het ook goed, maar daar moeten veel meer stuks van verkocht worden om eenzelfde omzetcijfer te tonen. De grootste smaak in de kleine verpakkingen is Perzik-Hibiscus, die wint het van Lemon, laat IRI Nederland weten.

Vijf zuivelintroducties

De onderzoekers zijn verder verheugd dat zuivel na een jaar afwezigheid weer terug is in de lijst. ‘In de lijst met beste introducties van 2017 viel het op dat zuivel níet in de lijst stond, maar in 2018 hebben weer vijf nieuwe zuivelproducten goed gepresteerd’, zegt onderzoeker Sjanny van Beekveld. Mona Oops Yoghurt staat bijvoorbeeld met €83.792 per actieve week op de tweede plek. De top-5 beste introducties wordt verder aangevuld met Appelsientje Volle Smaak (€80.142), Chocomel 0% Suiker Toegevoegd Houdbaar en Vers (€72.608) en Unox Vegetarische Rookworst (€58.975).

Intro Top 20

De Intro Top 20 is dit jaar voor de 19e keer uitgevoerd door IRI Nederland in opdracht van Foodmagazine. De twee voorgaande winnaars zijn Heineken 0.0 (2017) en Ola Magnum Double (2016). De vijf beste introducties van de afgelopen 19 jaar zijn de herintroductie van Melkunie (€559.000 per week), Mona Boordevol (€349.000), Amstel Radler (€286.000), Coca-Cola Zero (€278.000) en dit jaar toegevoegd dus Fuze Tea (€248.000).

Reageer op dit artikel