nieuws

Unilever neemt Vegetarische Slager over

Fabrikanten 2284

Unilever neemt Vegetarische Slager over

ROTTERDAM – Unilever neemt De Vegetarische Slager over.  ‘De volgende stap is om uit te groeien tot de grootste slager ter wereld.’

De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven. De acquisitie is naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond. Er zijn geen financiële details bekend gemaakt. Unilever stelt dat de acquisitie ‘naadloos in de strategie past om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben’. Daarnaast speelt het bedrijf hiermee naar eigen zeggen in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten.

Groeiambitie grootste slager

Voor De Vegetarische Slager ligt de overname in lijn met de groeiambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en hiermee de bio-industrie overbodig te maken. Oprichter Jaap Korteweg: ‘Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden.’ De producten van De Vegetarische Slager liggen momenteel bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. De overname door Unilever komt volgens Korteweg precies op het juiste moment. ‘We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen.’

Bijna 700 producten

Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt. Unilever telt op dit moment in Europa bijna 700 producten met het vegetarische productkeurmerk. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.

Maatschappelijke impact

Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: ‘Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten.’

Reageer op dit artikel