nieuws

Kaufland breekt definitief met Unilever

Fabrikanten 4375

Kaufland breekt definitief met Unilever
Foto: Shutterstock

NECKARSULM – Gesprekken om het conflict tussen de Duitse hypermarktketen Kaufland en de Brits-Nederlandse foodgigant Unilever op te lossen zijn definitief op de klippen gelopen. De merken van Unilever verdwijnen na 31 december definitief uit de schappen bij Kaufland.

Volgens het Duitse vakblad Lebensmittelzeitung kunnen de partijen het na een maandenlange boycot definitief niet eens worden over de inkoopvoorwaarden en worden de banden doorgesneden. ‘De oorzaak hiervoor zijn drastische prijsverhogingen en eenzijdige veranderingen van de handelsvoorwaarden door Unilever’, zo wordt Kaufland geciteerd. Het betreft het overgrote deel van de producten onder merken als Axe, Knorr, Pfanni, Bertolli, Unox, Lipton, Ben & Jerry’s, Dove, Rexona en Duschdas. Het zou daarbij gaan om producten met een inkoopwaarde van tussen de €300 en €350 miljoen.

Kaufland werd dure klant voor Unilever

Kaufland is een zusterketen van Lidl en met hypermarkten actief in Duitsland en een groot aantal andere landen. Unilever komt niet met een officiële verklaring, maar het Duitse vakblad haalt bronnen uit de markt aan die aangeven dat Kaufland voor Unilever een steeds duurdere klant werd. De keten haalt op de Duitse thuismarkt niet meer de groeicijfers uit het verleden, maar eist wel voortdurend verbetering van de inkoopvoorwaarden. Dat leidde tot een beslissing om de prijzen voor Kaufland te verhogen, wat enkele maanden geleden de inleiding vormde voor het conflict waarbij sinds september al veel Unilever-producten van de schappen bij Kaufland verdwenen.

Eerdere conflicten met A-merkfabrikanten

De breuk hoeft volgens LebensmittelZeitung niet voor eeuwig te zijn. Het blad haalt eerdere conflicten tussen Kaufland en A-merkfabrikanten aan die uiteindelijk ook tot een oplossing leidden. Zo waren de producten van pastafabrikant Barilla tussen 2005 en 2015 helemaal niet verkrijgbaar bij de vestigingen in Duitsland. Afgelopen juni keerde het biermerk Krombachen na een afwezigheid van 6 jaar terug in de schappen bij de hypermarktketen. Unilever verdwijnt ook niet 100 procent bij Kaufland. Enkele producten van de ijsmerken Magnum, Cremissimo en Viennetta zouden komend jaar nog wel verkocht worden.

Reageer op dit artikel