nieuws

Tony’s Chocolonely wil overgenomen worden

Fabrikanten 3535

Tony’s Chocolonely wil overgenomen worden
Foto: ANP

AMSTERDAM – Het duurzame chocolademerk Tony’s Chocolonely wil binnen enkele jaren worden overgenomen door een wereldwijd opererende multinational als Nestlé, Mars of Mondelez. Directeur Henk Jan Beltman denkt dat het bedrijf op die manier meer kans heeft misstanden in de cacaoteelt aan te pakken.

Dat zegt Beltman, die meer dan de helft van de aandelen van Tony’s Chocolonely heeft, in een gesprek met Het Financieele Dagblad. Volgens hem werken ook bij de grote chocoladebedrijven mensen die de misstanden in de chocolademarkt willen aanpakken. Daarnaast vraagt hij zich af of hij nog de juiste persoon is om het bedrijf te leiden. ‘Het wordt steeds meer een takenpakket voor een manager.’

Albert Heijn sluit zich aan bij werkwijze

Tony’s Chocolonely hield op donderdag zijn jaarvergadering. Daar werd onder meer bekend dat Albert Heijn zich aansluit bij de werkwijze van van het bedrijf om zo illegale kinderarbeid en andere misstanden in de cacaoteelt  te bestrijden. Barry Callebaut, de grootste chocolademaker ter wereld, gaat de vloeibare chocolade voor het Delicata-merk maken. AH heeft met dit merk een marktaandeel van zo’n 10 procent in Nederland.

Merk ontstaan vanuit Keuringsdienst van Waarde

Beltman is sinds 2010 eigenaar van Tony’s Chocolonely. Het merk, opgezet naar aanleiding van een uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde waarin werd aangetoond dat geen enkele chocoladefabrikant zich aan de afspraak had gehouden om slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Daarop besloten de makers van het programma dit maar zelf te doen. Enkele jaren later werd Beltman eigenaar.

Ergernis bij directeur Tony’s Chocolonely

Het doel om alle chocolade in de wereld slaafvrij te maken, is de afgelopen jaren volgens Beltman niet dichterbij gekomen. ‘Het is erger dan het ooit was met de illegale arbeid. Het gekke is, en daar zit ook mijn irritatie, is dat de bedrijven zichzelf een inspanningsverplichting opleggen en geen resultaatverplichting’, aldus de directeur in Het Financieele Dagblad.

Lees ook: Repenrel tussen Aldi en Tony’s Chocolonely

 

 

Reageer op dit artikel