nieuws

Red Band buigt onder druk Greenpeace

Fabrikanten 1219

AMSTERDAM – Red Band gaat de verpakking van per stuk verpakte winegums aanpassen na winst in de Mispaksel-verkiezing van Greenpeace.

Red Band buigt onder druk Greenpeace
Red Band past verpakking aan na 'winst' Mispaksel-verkiezing.

Dat heeft de zoetwarenfabrikant aan Greenpeace laten weten na het winnen van de zogenoemde Mispaksel-verkiezing voor onzinnige verpakkingen. Verder wil het snoepbedrijf in gesprek met Greenpeace over hun verpakkingenbeleid, aldus Meike Rijksen, campagneleider plastic van Greenpeace. ‘Complimenten voor Red Band. We hopen dat ze dit doortrekken naar de rest van hun assortiment en een voorbeeld worden voor andere producenten en supermarkten.’

Mispaksel

De snoepfabrikant kreeg de meeste stemmen gekregen van Nederlandse consumenten in de door Greenpeace gehouden Mispaksel-verkiezing voor onzinnige plastic verpakkingen. De per stuk verpakte winegums van Red Band kregen de helft van de ruim 30.000 stemmen. De in folie verpakte winterpeen van Albert Heijn eindigde als tweede, voor de avocado’s in bakjes en zakjes van de Jumbo. Pickwick werd virde met theezakjes gemaakt van PET-plastic en de De Good Noodles van Unox eindigden op de vijfde plek.

Klachten over onnodig plastic

Rijksen zegt in het Boeddhistisch Dagblad veel klachten te krijgen over de enorme berg onnodig plastic op de groente- en fruitafdeling van supermarkten. Die is volgens haar makkelijk te verminderen met oplossingen als brandmerken. ‘We willen hier op korte termijn met Albert Heijn en Jumbo over in gesprek. Als grootste supermarkten kunnen zij echt een verschil maken.’

Red Band gedoodverfde winnaar

Het was volgens Rijksen vanaf dag een van de verkiezing duidelijk dat Red Band zou winnen. ‘De stemmen liepen snel op en het bleek ook wel uit reacties als ‘te gek voor woorden’ en ‘deze spant wel de kroon.’ De ‘prijs’ is zaterdagavond uitgereikt in het consumentenprogramma Kassa.

Reageer op dit artikel