nieuws

PepsiCo kijkt ook naar wietdrankjes

Fabrikanten 492

PepsiCo kijkt ook naar wietdrankjes

PURCHASE – De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo kijkt, net als andere drankenleveranciers, naar de markt voor cannabisdrankjes.

Dat heeft financieel directeur Hugh Johnston gezegd tegen nieuwszender CNBC. Hij wilde niet verder ingaan op eventuele plannen voor het verwerken van wiet in bijvoorbeeld Pepsi-cola.

Wietdranjes al op markt

Verschillende gevestigde concerns zijn momenteel bezig met drankjes met wiet. Zo is Coca-Cola er ook in geïnteresseerd, verklaarde PepsiCo’s rivaal onlangs. Bier- en wijnbedrijf Constellation Brands stak eerder zo’n $3,8 miljard (zo’n €3,3 miljard) in het Canadese Canopy Growth, dat medicinale wiet kweekt. De Amerikaanse brouwer Lagunitas, eigendom van Heineken, heeft in de VS al een alcoholvrij cannabisdrankje, genaamd Hi-Fi Hops, op de markt gebracht.

Omzet PepsiCo groeit

Johnston sprak met CNBC naar aanleiding van de kwartaalresultaten die PepsiCo dinsdag naar buiten bracht. Het bedrijf stelde positiever gestemd te zijn over de groei van de omzet op eigen kracht voor het gehele boekjaar 2018. Wel werd de winstverwachting voor dit jaar iets verlaagd vanwege negatieve wisselkoerseffecten. Afgelopen kwartaal krikte de maker van onder meer Lay’s-chips, Cheetos en Quaker Oats de opbrengsten met 1,5 procent op vergeleken met een jaar eerder, tot $16,5 miljard (€14,2 miljard). De autonome groei was bijna 5 procent. Het bedrijf boekte een nettowinst van $2,5 miljard (€2,16 miljard), een stijging van 16 procent. PepsiCo verkocht meer snacks en zag de verkoop van drankjes op de Noord-Amerikaanse markt licht opveren.

Reageer op dit artikel