nieuws

Nestlé rondt Starbucks-deal af

Fabrikanten 3030

Nestlé rondt Starbucks-deal af
Foto: Shutterstock

SEATTLE – De eerder aangekondigde deal tussen het Zwitserse Nestlé en het Amerikaanse Starbucks is definitief afgerond. Nestlé betaalt Starbucks 7,15 miljard dollar voor de ‘eeuwige’ rechten om onder een aantal merknamen van Starbucks producten te maken.

De overeenkomst geeft Nestlé het recht om producten op de markt te brengen voor verkoop in onder meer de supermarkt onder de merknamen Starbucks, Seattle’s Best Coffee, Teavana en Torrefazione. De transactie is exclusief kant-en-klare drankproducten en artikelen die Starbucks in zijn eigen vestigingen verkoopt. Zo’n vijfhonderd medewerkers in de Verenigde Staten en Europa stappen over van Starbucks naar Nestlé. Deze zijn voor het grootste deel werkzaam in Seattle en Londen.

Iconische koffiemerken onder één dak

‘Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen wij de meest iconische koffiemerken van de wereld samen’, zegt topman Mark Schneider van de Zwitserse fmcg-gigant. ‘De uitstekende samenwerking tussen de twee teams heeft ervoor gezorgd dat we de overeenkomst snel konden afronden, waardoor we klaar zijn om nieuwe groeikansen te grijpen.’ Ook Kevin Johnson van Starbucks is enthousiast. ‘Deze wereldwijde koffie-alliantie met Nestlé is een een strategische mijlpaal voor Starbucks. ‘De grootste koffieretailer en de grootste producent van levensmiddelen ter wereld komen samen. Dit zorgt voor waardecreatie voor de lange termijn voor onze aandeelhouders.’

Deal enkele maanden geleden aangekondigd

De deal was oorspronkelijk in mei al aangekondigd.

Lees ook: Nestlé gaat Starbucks-koffie verkopen

Reageer op dit artikel