nieuws

Vernieuwing werpt vruchten af voor Nestlé

Fabrikanten 793

Vernieuwing werpt vruchten af voor Nestlé
Foto: Shutterstock

VEVEY – De veranderingen binnen het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé lijken hun vruchten af te werpen. In de eerste helft van het jaar kwam de autonome omzetgroei uit op 2,8 procent.

Dat meldt de onderneming die vorig jaar onder leiding van de nieuwe topman Mark Schneider sterker de nadruk is gaan leggen op vernieuwing van zijn merken. Het bedrijf profiteerde onder meer van de groeiende vraag naar koffie in de Verenigde Staten en China en snelgroeiende online verkopen. Nestlé is de grootste fmcg-fabrikant ter wereld. De omzetgroei versloeg de verwachtingen van analisten. Het groeicijfer wordt gezien als belangrijk nadat Nestlé vorig jaar zijn laagste groeicijfers in ruim twintig jaar presenteerde. Als gevolg daarvan smeedde Schneider plannen om honderden banen te schrappen, vernieuwde hij de tak die zich bezighoudt met babyvoeding en werd de board van het bedrijf versterkt met onder meer Adidas-topman Kasper Rorsted en Pablo Isla van Inditex.

Innovatie moet groei verder aanjagen

Voor het hele jaar verwacht Nestlé zelfs dat de omzet met 3 procent gaat toenemen. Ook het rendement moet gaan verbeteren, onder meer door gunstige ontwikkelingen op de markt voor grondstoffen. De onderneming rekent er verder op dat de versterking van de innovatietak de komende jaren de groei verder zal versterken. Zo heeft de onderneming een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt snackrepen met 30 procent minder suiker te produceren en wordt in Japan gewerkt aan een dienst die op basis van bloed- en dna-tests voedingsadviezen geeft op abonnementsbasis. Het bedrijf nam ook belangen in een aantal innovatieve foodfabrikanten zoals Freshly dat via internet natuurlijke kant-en-klare maaltijden verkoopt en Wildscape, een fabrikant van gezondere diepvriesproducten.

Koffie blijft belangrijke groeifactor

De koffiedivisie blijft daarnaast ook een sterke factor. Het bedrijf profiteert nog altijd van het succes van Nespresso, maar investeerde de afgelopen maanden in de merken Blue Bottle en Chameleon Cold-Brew en betaalde 7,2 miljard dollar voor het recht het Starbucks-merk te gebruiken in de supermarkt. De afgelopen maanden lag Nestlé onder vuur van activistische investeerder Dan Loeb van het fonds Third Point. Mede onder invloed hiervan bekijkt de onderneming de toekomst van zijn levensverzekeringsdivisie Gerber.

Lees ook: Koning opent bijzondere productielijn Nestlé

Reageer op dit artikel