nieuws

Acties Brazilië remmen omzetgroei Unilever

Fabrikanten 454

Acties Brazilië remmen omzetgroei Unilever

ROTTERDAM – Was- en levensmiddelenconcern Unilever kende in het tweede kwartaal van het jaar een onderliggende omzetgroei van 1,9 procent. Die prestatie was duidelijk minder dan de eigen doelstelling van 3 tot 5 procent omzetgroei per jaar. Vooral stakingen in Brazilië hadden een negatief effect op de opbrengsten.

Het tweede kwartaal werd afgesloten met een omzet van €13,7 miljard. Exclusief de margarinetak, die het onlangs verkocht aan investeerder KKR was sprake van €13 miljard omzet. Unilever had eerder al gewaarschuwd voor een negatief effect van de acties van vrachtwagenchauffeurs in het Zuid-Amerikaanse land. Evenwel rekenden kenners in doorsnee op een iets stevigere groei. Topman Paul Polman sprak van solide prestaties ondanks de acties.

Goede ontwikkeling persoonlijke verzorging

Bij de divisie persoonlijke verzorging, met merken als Rexona, Dove en Sunsilk, zette Unilever een omzet in de boeken van €5,2 miljard. Dat betekende een stijging met 1,6 procent op jaarbasis. Bij Home Care, waartoe was- en schoonmaakmiddelen Persil en Cif toe behoren, dikte de omzet met 2,2 procent aan tot €2,4 miljard. Bij Food & Refreshments, waar onder meer de ijsverkopen onder worden geschaard, was sprake van een groei met 1,3 procent tot €6,1 miljard.

Goed nieuws door stijging ijsverkopen

Volgens financieel directeur Graeme Pitkethly van Unilever betekent het huidige mooie weer in met name Noord-Europa goed nieuws voor de ijsverkopen. Hij rekent zich echter nog niet rijk, aangezien ook vorig jaar ijsjes gretig aftrek vonden. Verder worden de meerverkopen in Europa volgens hem weer deels tenietgedaan door mindere verkoopprestaties in onder meer Noord-Amerika.Na de eerste zes maanden van het jaar resteerde er onder de streep een winst van €3,2 miljard. Dat betekende een daling van 2,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Exclusief wisselkoerseffecten viel de winst ruim 8 procent hoger uit. Voor het hele jaar houdt Unilever vast aan zijn verwachtingen. Naast een omzetgroei van 3 tot 5 procent rekent het bedrijf op een verbetering van de operationele marge en een verbeterde kasstroom. Ook hield het concern vast aan zijn doelstellingen voor 2020.

Lees ook: Unilever koopt Italiaans verzorgingsmerk

Reageer op dit artikel