nieuws

Omzet Unilever hoger door Dove en Knorr

Fabrikanten 1890

ROTTERDAM – Unilever heeft afgelopen kwartaal de verkopen op vergelijkbare basis met 4 procent weten op te voeren.

Omzet Unilever hoger door Dove en Knorr

Het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern deed goede zaken met onder meer doucheproducten van Dove en maaltijdpakketten van Knorr. Kostenbesparingen kwamen bovendien de winstgevendheid van Unilever ten goede, meldt het ANP.

Jaaromzet groeit 2 procent

De totale omzet, exclusief de margarinetak die binnenkort wordt verkocht, kwam in het vierde kwartaal uit op €12 miljard. Over heel 2017 bedroegen de opbrengsten €50,7 miljard, ruim 2 procent meer dan in 2016. Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou de groei afgelopen jaar op 3,5 procent zijn uitgekomen.

Unilever groeit op opkomende markten

De groei kwam vooral voor rekening van opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika. De omzet in Noord-Amerika bleef stabiel, terwijl in Europa sprake was van een lichte daling. Dat komt mede doordat Unilever veel last heeft van de moordende concurrentie tussen supermarkten. Die drukt zwaar op de prijzen, met name in Duitsland maar ook in bijvoorbeeld Nederland.

‘Europese consument koopjesjager’

Financieel directeur Graeme Pitkethly gaat er niet van uit dat daar op korte termijn verandering in komt. Europese consumenten blijven namelijk op zoek naar koopjes, zei hij in een toelichting aan het ANP. ‘Kijk maar naar het succes van bijvoorbeeld de Action.’

Nettowinst miljard hoger

Unilever boekte vorig jaar een nettowinst van €6,5 miljard, bijna een miljard meer dan een jaar eerder. Dat komt mede doordat het lopende bezuinigingsprogramma sneller dan voorzien vruchten afwerpt. De onderliggende marge is gestegen naar 17,5 procent. Dat moet in 2020 verder zijn opgelopen naar 20 procent.

Dichter bij doel

Topman Paul Polman heeft er alle vertrouwen in dat Unilever ook dit jaar een stap kan zetten richting dat efficiëntiedoel. De vergelijkbare omzetgroei komt dit jaar naar verwachting opnieuw tussen de 3 en 5 procent te liggen.

Londen of Rotterdam nog ongewis

Unilever zegt goede voortgang te hebben gemaakt met zijn onderzoek naar zijn duale structuur, met hoofdvestigingen in zowel Londen als Rotterdam. Binnenkort verwacht het bedrijf, dat afgelopen jaar een overnamebod van zijn Amerikaanse concurrent Kraft Heinz wist af te weren, daar uitsluitsel over te kunnen geven.

Reageer op dit artikel