nieuws

Greenpeace klaagt over Coca-Cola-reclame

Fabrikanten 1877

Greenpeace klaagt over Coca-Cola-reclame

DEN HAAG – Actiegroep Greenpeace heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Coca-Cola. De onderneming maakt volgens de milieugroep ten onrechte goede sier met het feit dat de verpakkingen van het bedrijf allemaal recyclebaar zijn.

Volgens de actiegroep verkoopt Coca-Cola ‘groene illusies’ omdat alle PET-flessen in principe recyclebaar zijn en het dus geen bijzondere prestatie is van de frisdrankenfabrikant. Greenpeace valt daarbij specifiek over een serie reclames op abri’s en in kranten. ‘Door te zeggen dat het gaat om ‘onze verpakkingen’ wordt de suggestie gewekt dat er sprake is van een duurzaam initiatief van Coca-Cola zelf en lijkt de frisdrankgigant zich groener te willen voordoen dan de rest’. stelt Greenpeace in een persbericht.

Onderzoek naar rol van Coca-Cola

Het is niet voor het eerst dat Greenpeace zich kritisch uitlaat over Coca-Cola. Begin oktober kwam de organisatie al met een onderzoek naar de rol van de frisdrankenfabrikant bij het ontstaan van de zogenoemde plastic soep door wegwerpplastic. Deze is gekoppeld aan een online petitie. De onderneming noemt de claims van Coca-Cola dan ook misleidend omdat in de praktijk veel flessen helemaal niet opnieuw gebruikt worden mar in de verbrandingsoven of in het milieu terechtkomen.

Coca-Cola op nieuwe koers rond duurzaamheid

Coca-Cola publiceert jaarlijks een uitgebreid duurzaamheidsrapport. ‘In 2016 hebben we een nieuwe koers ingezet voor onze toekomst. Vanuit de dranken waar mensen van houden tot hoe we ze maken en alles daar tussenin vernieuwen we onze producten, onze doelstelling en onze impact op de wereld’, schreef topman James Quincey in het voorwoord van de jongste editie van het rapport. 

Reageer op dit artikel