nieuws

FNLI: ‘Food vertelt te vaak praatjes’

Fabrikanten 2028

FNLI: ‘Food vertelt te vaak praatjes’

MAARSSEN – De topmensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie moeten meer productverantwoordelijkheid nemen. Daarvoor pleit scheidend FNLI-voorzitter Bas van den Berg.

Van den Berg benadrukte in zijn afscheidsspeech dat verantwoordelijkheden rondom assortimentsontwikkeling te vaak te laag in de organisatie liggen. ‘Ik pleit voor meer leiderschap als het gaat om eerlijk, gezond, echt en duurzaam assortiment’, aldus de scheidend voorzitter. Hij benadrukt dat de kwaliteit van de Nederlandse voedingsmiddelen hoog is. Dat moet beter over de bühne worden gebracht: ‘Hoe kan het dat consumenten in China meer vertrouwen hebben in melkpoeder dan onze Nederlandse klanten.’

Industrie verkondigt praatjes

De scheidend voorman van de fabrikanten was niet mild over zijn achterban. ‘Food is inderdaad story-telling, maar het moet klaar zijn met het verkondigen van praatjes.’ Hij deed een oproep aan de leidinggevenden in de industrie om ‘hun rol en verantwoordelijkheid weer op zich te nemen.’ Van den Berg noemde de nog steeds groeiende promotiedruk als een punt van zorg. ‘Leveranciers leggen lege marketingclaims neer en consumenten vallen voor ‘cheap marketingtrics’.’

Te vaak korte termijn doelstellingen

Vaak ligt de verantwoordelijkheid voor productontwikkeling, transparantie en veiligheid te laag in de organisatie en worden er te korte termijn doelstellingen gepresenteerd, aldus Van den Berg die zijn toespraak naar eigen zeggen ‘deels op persoonlijke titel’ uitsprak. ‘Kansen liggen er voldoende. Voedsel is hot. We drinken een Texels biertje met twee sterren dierenbeschermingsvlees. De consument wil echte waarde en transparantie.’

Van den Berg deed zijn toespraak tijdens het FNLI jaarcongres waar de prijzen voor de sterkste merken in de supermarkt werden uitgereikt.

 

Reageer op dit artikel