nieuws

Kritiek op Biertegoed-app Heineken

Fabrikanten 3665

Kritiek op Biertegoed-app Heineken

AMSTERDAM – Verschillende kroegbazen hebben kritiek op de Heineken-app waarmee de brouwer een brug probeert te slaan tussen supermarkt en horeca.

Heineken lanceerde september vorig jaar de Biertegoed-app. Door met de app een code op de verpakking van gekochte Heineken-producten uit de supermarkt te activeren, kunnen consumenten sparen voor versgetapte biertjes. Diverse kroegeigenaren laten nu aan De Telegraaf en Misset Horeca weten dat ze om uiteenlopende redenen stoppen met het initiatief.

Meer ergernis dan omzet

De actie levert de uitbaters naar eigen zeggen meer ergernis op dan omzet. Zo trekt het initiatief in veel kroegen slechts jongeren aan, wordt de verwerking van de tegoeden via de mobieltjes van de klanten als omslachtig ervaren en zijn sommige horecaondernemers ontevreden over de vergoeding van de brouwerij voor de gratis verstrekte pilsjes.

Boze klanten op social media

Op sociale media staan verschillende commentaren van boze klanten die bij deelnemende kroegen tevergeefs probeerden gratis pils te krijgen. De brouwer heeft inmiddels een klachtenloket voor gedupeerden. Heineken zegt in een reactie dat nog altijd in circa tweeduizend horecazaken biertegoed kan worden verzilverd, maar erkent bij monde van Lisa van der Heijden dat ’logischerwijs in zo’n eerste jaar een aantal deelnemers afvalt’. Het bierconcern wil geen cijfers verstrekken over het aantal afhakers en geïnde biertegoeden.

Wie afhaakt, moet geschrapt worden

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vreest dat het afhaken van de kroegen het gastvrije imago van branche geen goed doet. ‘Cafés die op de deelnemerslijst staan, moeten zich wel aan de spelregels houden. En wie afhaakt, moet meteen van die lijst worden geschrapt zodat gasten weten waar ze aan toe zijn’, aldus een woordvoerder van de KHN.

Reageer op dit artikel