nieuws

Nespresso mijdt super ondanks aanval JDE

Fabrikanten 3661

Nespresso mijdt super ondanks aanval JDE
Nespressocupje. Foto: ANP

AMSTERDAM – Nespresso blijft met zijn koffiecups het schap van de supermarkt mijden ondanks de toenemende concurrentie van concurrenten zoals Jacobs Douwe Egberts (JDE).

Nespresso heeft weinig te lijden van de aanval die DE onlangs inzette met de lancering van vernieuwde aluminium koffiecups. Dat zegt directeur Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland in de financiële Telegraaf. Hij zegt dat Nespresso nog steeds groeit in de naar schatting €880 miljoen grote markt voor koffiecups. ‘Vooral in de zakelijke markt groeien we hard. Consumenten drinken thuis kwaliteitskoffie en dat verwachten ze nu ook in de horeca en op kantoor’, aldus Ruijgrok in de Telegraaf.

Nespresso jarenlang alleenheerser

De Zwitserse fabrikant had jarenlang de alleenheerschappij op de markt van koffiecups. Nu de patenten op de aluminium cupjes zijn verlopen zet onder meer Jacobs Douwe Egberts frontaal de aanval in. Ruijgrok ziet daarin een bevestiging van de weg die Nespresso ooit koos omdat iop die manier de kwaliteit het best is gewaarborgd. ‘Aluminium houdt de koffie vrij van licht, lucht en vocht.’

Direct contact met klant

Ondanks die aanval wil Ruijgrok niet met Nespresso naar het supermarktschap. Volgens hem is het directe contact met de klant belangrijk. ‘Dat we weten wat hij bestelt, zodat we hem kunnen informeren over nieuwe producten en speciale acties.’ Ook wil hij dat de klant altijd kan beschikken over de cupjes. Klanten die voor 12.00 uur bestellen hebben tegenwoordig hun koffie al dezelfde dag in huis. ‘Als je Nespresso in supermarkten stalt, dan geef je het product eigenlijk uit handen. Dat willen wij niet.’

Eigen boetieks

Nespresso opent daarentegen wel steeds meer eigen boetieks. Dat zijn er in Nederland inmiddels 18. Klanten kunnen daar niet alleen terecht voor de koffie maar ook met hun vragen. ‘Koffie is emotie. Dat wil mensen ruiken en voelen’, aldus Ruijgrok.

Goudmijn voor Nestlé

De jarenlange alleenheerschappij zorgde ervoor dat Nespresso een goudmijn was, en nog steeds is, voor Nestlé. Het bedrijf wist de prijs die de consument betaalt voor een kopje koffie op te tillen van enkele centen naar enkele tientallen centen. Exacte cijfers zijn niet bekend maar naar schatting van kenners brengen de in 64 landen verkrijgbare koffiecupjes  jaarlijks €3 miljard in het laatje.

Reageer op dit artikel