nieuws

Sligro sluit logistieke alliantie met Heineken

Fabrikanten 11617

Sligro sluit logistieke alliantie met Heineken

VEGHEL – Sligro Food Group sluit een strategische overeenkomst met bierbrouwer Heineken op het gebied van logistiek voor bier en cider in Nederland. Als onderdeel van de transactie neemt Sligro de overige onderdelen van de Heineken Drankengroothandel helemaal over.

Dat meldt Sligro vanmorgen in een persbericht. ‘Als gevolg van deze beoogde samenwerking zal Sligro de logistieke activiteiten van Heineken voor de Nederlandse horeca gaan uitvoeren. Dit betekent dat Sligro het verwerken, opslaan en leveren van bier- en ciderbestellingen door de horeca voor Heineken gaat uitvoeren. Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten. De uitzondering hierop is het leveren van tankbier wat Heineken zelf zal blijven doen’, zo meldt Sligro. De overname betekent een flinke versterking voor de foodservicetak van Sligro, dat via Emté ook actief is in de supermarktsector.

Jaaromzet Sligro stijgt door transactie met €150 miljoen

Heineken verkoopt zijn groothandelsactiviteiten in food en non-food aan Sligro. Daar horen onder meer frisdranken, waters, gedestilleerd, wijnen, thee en koffie aan Sligro. Het gaat daarbij om een jaaromzet van ongeveer €150 miljoen. De logistieke samenwerking duurt voorlopig vijftien jaar. De transactie moet dit najaar worden afgerond. De 370 mensen, inclusief uitzendkrachten, die bij Heineken de overgenomen werkzaamheden uitvoerden krijgen de kans om mee te gaan naar Sligro. De werkgelegenheid blijft naar verwachting grotendeels behouden, ook voor extern ingehuurde krachten.Voor beide partijen zorgt de samenwerking voor een vergroting van het klantenbestand. Heineken bezorgt op dit moment op 18.000 locaties en Sligro op 25.000 locaties. Een deel daarvan is al klant bij beide partijen.

Slippens: grote strategische stap

Koen Slippens van Sligro is vanzelfsprekend in zijn nopjes met de transactie. ‘Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.’

Gilet: Heineken richt zich weer op kerncompetenties

Ook Heineken is bij monde van algemeen directeur Pascal Gilet tevreden met de deal. ‘We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking is Heineken Nederland in staat om zich te
richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken.’

Sligro gaat tot €100 miljoen investeren

Sligro gaat de komende jaren tussen de €80 en €100 miljoen investeren om de activiteiten van beide partijen goed op elkaar af te stemmen. Alle bestellingen gaan lopen via Sligro.nl. Heineken heeft dertien distributiecentra, Sligro heeft acht bezorgservicevestigingen en drie zelfbedieningsgroothandels die ook bezorgen. De transactie is aangemeld bij kartelwaakhond ACM en wordt ter consultatie voorgelegd aan Ondernemingsraden en vakorganisaties.

Reageer op dit artikel