nieuws

AB InBev: meer omzet door duurdere biertjes

Fabrikanten 1460

AB InBev: meer omzet door duurdere biertjes

BRUSSEL  – Biergigant Anheuser-Busch InBev heeft afgelopen kwartaal bij een iets dalend volume toch een hogere omzet behaald dan een jaar eerder.

De omzet van de grootse brouwer ter wereld steeg doordat de duurdere merken van de brouwer beter werden verkocht. Bovendien hielpen kostenbesparingen de eigenaar van merken als Jupiler, Leffe en Corona aan flink meer winst.

AB InBev verkocht minder bier

De verkochte hoeveelheid bier lag 0,5 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2016, maar de opbrengsten stegen met een kleine 4 procent, naar 12,9 miljard dollar (11,8 miljard euro). De brutowinst (ebitda) voor eenmalige posten nam met bijna 6 procent toe tot 4,8 miljard dollar.

Nettowinst verdubbeld

De nettowinst viel met 1,5 miljard dollar bijna twee keer zo hoog uit als een jaar eerder. Destijds werd dat resultaat evenwel sterk gedrukt door financieringskosten in verband met de overname van SABMiller. Door die fusie wist AB InBev zijn toch al leidende positie in de mondiale biermarkt verder te versterken.

Jumbo in de clinch met AB Inbev

Ab InBev ligt op dit moment in de clinch met supermarktketen Jumbo. Hertog Jan bier in een krat is sinds eind vorige week in veel vestigingen van Jumbo niet verkrijgbaar. De keten boycot momenteel dit bier van de brouwer vanwege een prijsconflict.

Reageer op dit artikel