nieuws

Unilever zet Blue Band en Becel in etalage

Fabrikanten 972

Unilever zet Blue Band en Becel in etalage

ROTTERDAM – Unilever wil de divisie die margarine en smeerbaar broodbeleg produceert verkopen.

Zodoende komen merken als Blue Band, Becel, Bona en Zeeuws Meisje in de etalage te staan. Het is een van de maatregelen die het was- en voedingsmiddelenconcern neemt om winstgevender te worden. Daarmee moet ook het rendement voor aandeelhouders worden opgekrikt.

Britse kranten noemen Becel

Unilever wil nog dit jaar beginnen met het inkopen van €5 miljard aan eigen aandelen. Daarnaast moet de komende jaren het dividend met 12 procent omhoog. Britse kranten meldden vorige maand al dat het concern voor bijna €7 miljard (6 miljard Britse pond) aan merken wilde gaan verkopen. Ook toen werden margarinelabels als Becel genoemd.

Onder druk door Kraft Heinz

Het Brits-Nederlandse concern staat onder druk door een recent overnamebod van de Amerikaanse branchegenoot Kraft Heinz, dat werd afgewezen en vervolgens ingetrokken. Sindsdien onderzoekt Unilever welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor zijn aandeelhouders dan nu het geval is.

Unilever houdt opties tegen het licht

Kraft Heinz kwam onlangs met een ongevraagd bod van omgerekend €134 miljard op het Brits-Nederlandse bedrijf. Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers erg enthousiast. Unilever kondigde daarom kort daarop aan om al zijn opties tegen het licht te houden.

Margarine onderdeel sinds de oprichting

Margarine maakt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1930 onderdeel uit van het assortiment van Unilever. Het concern ontstond destijds uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. In 2014 werden margarines en andere smeersels ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat zorgde toen al voor speculatie over een mogelijke verkoop van die divisie.

Reageer op dit artikel