nieuws

Onzekerheid voor werknemers Unilever

Fabrikanten 1186

Onzekerheid voor werknemers Unilever

AMSTERDAM – Het besluit van Unilever om zijn margarinetak te verkopen zorgt voor onzekerheid bij de ongeveer 250 direct betrokken werknemers. Dat zegt bestuurder Peter de Jong van vakbond CNV Vakmensen.

Unilever kondigde eerder op de dag aan de divisie die margarine en smeerbaar broodbeleg produceert te willen verkopen. Zodoende komen merken als Blue Band, Becel, Bona en Zeeuws Meisje in de etalage te staan.

Zorgen voor hogere winstgevendheid

De verkoop van de divisie moet samen met andere kostenbesparingen zorgen voor een hogere winstgevendheid.

Aandeelhouders overtuigen van aantrekkelijkheid

In combinatie met de inkoop van eigen aandelen en een hoger dividend wil Unilever aandeelhouders zo overtuigen van zijn aantrekkelijkheid als zelfstandig bedrijf, na de afwijzing van de avances van Kraft Heinz bijna twee maanden geleden.

Veel vragen over stappen Unilever

De stappen van Unilever zorgen voor veel vragen, aldus De Jong. Zo is het volgens hem de onduidelijk wat er gebeurt met de onlangs aangekondigde opening van een nieuw innovatiecentrum voor voeding in Wageningen. In dat kader wordt de ontwikkelingsvestiging in Vlaardingen gesloten. CNV sloot onlangs een sociaal akkoord rond dat besluit, maar weet volgens De Jong niet wat die afspraken nu waard zijn.

Margarine onderdeel sinds de oprichting

Margarine maakt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1930 onderdeel uit van het assortiment van Unilever. Het concern ontstond destijds uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. In 2014 werden margarines en andere smeersels ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat zorgde toen al voor speculatie over een mogelijke verkoop van die divisie.

Reageer op dit artikel